Rekordowe wsparcie dla elektryfikacji transportu ciężarowego
2 mld zł, czyli o 1 mld zł więcej niż pierwotnie zakładano, zostanie przeznaczone na wsparcie przedsiębiorców chcących kupić elektryczne auto ciężarowe. Dotacje obejmą samochody kategorii N2 (o dmc od 3,5 t do 12 t) i N3 (o dmc powyżej 12 t) - przekazał "PB".
- To największa transza, jaką zatwierdził Europejski Bank Inwestycyjny. Fundusze, które otrzymujemy ze sprzedaży praw do emisji dwutlenku węgla, przeznaczamy na zieloną transformację w Polsce w kierunku gospodarki niskoemisyjnej - powiedziała prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak, cytowana przez dziennik.
Dotacje dla przedsiębiorców kupujących elektryczne ciężarówki
Zasady zatwierdzonego przez EBI programu pozostały bez zmian. Wysokość subsydiów nadal zależy od wielkości firmy i rodzaju pojazdu. W przypadku zakupu dofinansowanie może wynieść maksymalnie 30 proc. kosztów kwalifikowanych dla dużych przedsiębiorstw, 50 proc. dla średnich i 60 proc. dla małych. Łączna kwota wsparcia nie może jednak przekroczyć 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2 lub 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3. W przypadku leasingu dotacja nie może być wyższa niż wysokość wstępnej opłaty leasingowej. Przy obliczaniu ostatecznej wysokości wsparcia będą brane pod uwagę zapisy dotyczące pomocy publicznej - poinformował "PB".
Jak podała gazeta, w niedługim czasie powinny zostać uruchomione jeszcze dwa kluczowe programy wsparcia, które uzyskały już akceptację EBI. Obejmują one budowę i rozbudowę sieci elektroenergetycznych dla ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy oraz rozwój publicznych stacji ładowania dla ciężkiego transportu. Łączny budżet tych programów wynosi 6 mld zł, a ich beneficjentami będą m.in. operatorzy stacji ładowania.