10 pytań, które powinieneś zadać podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Ostatni etap rozmowy kwalifikacyjnej przewidziany jest zwykle dla kandydata. Niewiele osób korzysta z tego przywileju, często dlatego, że po prostu nie wiedzą jakie pytania zadać. O co więc warto pytać?
Ostatni etap rozmowy kwalifikacyjnej przewidziany jest zwykle dla kandydata. Niewiele osób korzysta z tego przywileju, często dlatego, że po prostu nie wiedzą jakie pytania zadać. O co więc warto pytać?
1 Ogólny zarys wymaganych kompetencji znajdziemy oczywiście w ogłoszeniu rekrutacyjnym, ale zawsze należy doprecyzować szczegóły, np. na co będzie kładziony nacisk w trakcie tzw. „okresu próbnego”, jak mierzone są osiągnięcia. Pozwoli to lepiej zrozumieć oczekiwania pracodawcy i uniknąć ewentualnych niedomówień. Jeżeli nie uzyskamy precyzyjnej odpowiedzi, powinna zapalić nam się czerwona lampka - może to np. oznaczać, że zostaniemy obarczeni zadaniami, które niekoniecznie leżą w zakresie naszego stanowiska.
ShutterStock
2 W odpowiedzi rekruterzy zazwyczaj dokonują przeglądu najważniejszych projektów i inicjatyw, jakie obecnie prowadzi ich firma, można więc ustalić, czy rzeczywiście tego szukamy. Jeżeli z kolei pracodawca nie przewiduje żadnych wyzwań, a co za tym idzie możliwości rozwoju, należy zastanowić się czy warto tracić czas w takiej firmie. Podobnie, jeżeli przedstawiane obowiązki przerastają nasze możliwości – lepiej odpuścić sobie to stanowisko.
ShutterStock
3 To pytanie z kategorii tych obowiązkowych. Jak podkreśla Michał Środa, pomaga w uzyskaniu bardzo istotnych informacji - ile osób liczy zespół do którego mamy dołączyć, jak wygląda podział obowiązków i jak wygląda współpraca z managerem. Dzięki temu wiemy na czym dokładnie ma polegać nasza rola i czy taki system pracy spełnia nasze oczekiwania. Możemy też zapytać, jakie typy osobowości wchodzą w skład zespołu, by ustalić czy odnajdziemy się w tym środowisku.
ShutterStock
4 Informacja o tym jak firma angażuje się w umożliwianie rozwoju swoim pracownikom, pokazuje ile tak naprawdę pracownicy znaczą dla firmy. Jak zauważa ekspert GoWork.pl, pracodawcy w ogłoszeniach często nadużywają formułki „możliwość rozwoju zawodowego”, warto więc upewnić się, czy stwierdzenie to jest poparte działaniami. Dobry znak to np. indywidualnie opracowywane ścieżki rozwoju i przejrzyste zasady awansów.
ShutterStock
5 Planując swoją karierę, warto sprawdzić na jakim etapie będzie ona za rok czy za 5 lat. Jeżeli naszym celem jest zdobywanie kolejnych szczebli w drabinie rozwoju i rozbudowywanie swojego CV, upewnijmy się, czy pracodawca zapewnia realizację naszych ambicji.
ShutterStock
6 Sekretem udanej współpracy są zbieżne cele i wartości. Ważne by pracownik i pracodawca patrzyli w tym samym kierunku, wspierali się w dążeniu do celu. To, na co warto zwrócić uwagę, to czy misja firmy jest jasna i przejrzysta. Zapytajmy więc, jaki wpływ ma misja firmy na codzienną pracę, jak wpływa na życie pracowników.
ShutterStock
7 To niezwykle istotny element, zawierający w sobie idee i wartości stymulujące pracowników, przesądzający o tym, czy będziemy chcieli spędzać w danej firmie średnio 40 godzin tygodniowo. Kultura organizacji najlepiej wyraża się w jej codziennym funkcjonowaniu, dlatego warto doprecyzować pytanie i poprosić, by rekruter przybliżył typowy dzień pracy.
ShutterStock
8 Przedstawiciel GoWork.pl twierdzi, iż nie należy bać się zadawania pytań dotyczących wynagrodzenia – w końcu zwykle to decydujący powód, dla którego chcemy podjąć zatrudnienie. –Zanim zdecydujemy się na współpracę, dobrze jest zapytać o wszystkie elementy składające się na naszą pensję, np. system benefitów, premie itp. – mówi Michał Środa. – Rozmowa kwalifikacyjna to też najlepszy moment na negocjacje. Gdy już zgodzimy się na proponowane warunki, trudniej później skłonić pracodawcę do ich zmiany i uzyskać np. podwyżkę – dodaje.
ShutterStock
9 Odpowiedź na to pytanie niesie za sobą duży ładunek emocjonalny, dlatego reakcja rozmówcy może nam wiele powiedzieć o firmie. Jeżeli atmosfera rzeczywiście jest pozytywna, rekruter nie powinien mieć kłopotów z podaniem przynajmniej kilku powodów dla których warto stać się częścią zespołu, uwzględniając także te wymierne korzyści.
ShutterStock