Rozwój AI w Amazonie

Amazon ma długoterminowy plan rozwoju znacznie bardziej zaawansowanych form sztucznej inteligencji niż chatboty typu ChatGPT. Przykłady? Agenci AI, którzy rekomendują nam produkty, a nawet samodzielnie dodają je do koszyka. Amazon już wdraża czatboty na swoich stronach internetowych i w aplikacjach. Ostatnim przykładem są wygenerowane przez sztuczną inteligencję przewodniki dla różnych kategorii produktów.

Pierwszym krokiem w rozwoju AI w e-commerce będą zapewne chatboty rekomendujące nam produkty na podstawie naszych nawyków (poruszania się po sieci) oraz zainteresowań, które będą uwzględniały także szersze konsumenckie trendy – pisze Wired.

Amazon udostępnił już w tym roku chatbota o nazwie Rufus, który odpowiada na wiele pytań konsumentów nt. produktów. Korzysta on z dużego modelu językowego (LLM) o tej samej nazwie. Rufus LLM jest trenowany na dużych zbiorach tekstów, a następnie przekształcany w model zaprojektowany na potrzeby internetowego handlu, który korzysta z kolei z ogromnej bazy zastrzeżonych danych Amazona. Podobno firma tworzy już większy model, ale nie chce zdradzić żadnych szczegółów.

Czym są autonomiczni agenci?

Agenci AI to odmiana sztucznej inteligencji, która ma w zamiarze ich twórców wykonywać samodzielnie skomplikowane zadania – mają więc mieć zdolność do sterowania kursorem komputera, kopiowania tekstu czy pisania kodu.

Co mógłby zrobić taki agent za ciebie? Mógłby na przykład obsługiwać komputer w celu złożenia zeznania podatkowego albo uregulować opłatę za bilet. Stworzenie tego typu programów w oparciu o duże modele językowe jest jednak znacznie bardziej skomplikowane niż w przypadku chatbotów. Jest tak ponieważ mają wykonywać znacznie bardziej złożone zadania niż tylko odpowiadanie na pytania oraz być o wiele bardziej precyzyjne i niezawodne.

Wyścig po agentów AI trwa

Każda duża firma technologiczna pracuje nad własnym agentem AI – uważa informatyk Ruslan Salakhutdinov z Carnegie Mellon University. Bardzo ważne w rozwoju agentów będzie posiadanie danych na temat działań użytkowników na danym polu, np. nawyków zakupowych. Amazon i inne big techy w tym zakresie mają ogromną przewagę nad mniejszymi firmami.

Wyobraź sobie świat, w którym AI otrzymuje od ciebie budżet, którym może dowolnie dysponować. Zamawia za ciebie produkty, które są dostarczane pod drzwi…