Nowe połączenia kolejowe i skracanie czasu podróży

Wiceminister infrastruktury był pytany m.in. o zapowiedzi dotyczące nowych połączeń kolejowych i dalszego skracania czasu podróży pociągami PKP Intercity.

"W pierwszej kolejności stawiam na kolej dla pasażerów i przewoźników, na poprawę oferty, czasów przejazdu, zwiększenie liczby połączeń, bo zakładam, że znacząco zwiększy to liczbę podróżnych. Do Poznania z Warszawy pojedziemy od grudnia tego roku w 2 godz. i 20 min i w kolejne 2 godz. do Szczecina. Podróż z Białegostoku do Warszawy to będzie 90 min. Łódź z Warszawy zrobimy w 65 min." - zapowiedział Malepszak.

Realizacja połączenia Warszawa – Wrocław w 3 godziny i 10 minut

Dopytywany o trasę Warszawa – Wrocław, odparł: "tu chcemy osiągnąć przejazd na poziomie 3 godz. 10 min za trzy lata". "Najszybsze połączenie prowadzi przez Centralną Magistralę Kolejową, gdzie mamy obniżoną prędkość do 160 km/h" - dodał.

Pytany, kiedy docelowo pociągi będą tam jeździć nawet 250 km/h, wiceminister wskazał, że "najpierw PKP PLK podawała, że od 2023 r., potem, że od 2025 r.". "O tym jeszcze nie mówiłem: osiągnięcie tego celu w przyszłym roku jest, niestety, nierealne, bo nowy zarząd spółki przejął od poprzedników bardzo opóźniony projekt" - zaznaczył Malepszak.

Różnice między projektami CPK: Donald Tusk vs PiS

Na pytanie, czym różni się "CPK premiera Donalda Tuska od CPK z czasów PiS", odparł, że "podstawowa różnica to odpowiedzialne podejście do pieniędzy podatników".

"Projekt PiS był próbą realizacji za wszelką cenę i regularnym zaprzeczaniem rzeczywistości. Jeszcze w zeszłym roku, nie mając skończonych projektów i pozwoleń dla wykonawców, opowiadali brednie o oddaniu nowego lotniska do ruchu w 2028 r. Wewnętrzne harmonogramy wyglądały tam zupełnie inaczej, niż do tej pory pokazywała spółka, a szczególnie były pełnomocnik rządu ds. CPK wiceminister Marcin Horała" - przekazał Malepszak.

Projektowanie linii kolejowych na prędkość 350 km/h

Odnosząc się do zwiększania prędkości kolei, zwrócił uwagę, że "od dwóch lat projektowano linie kolejowe dostosowane do prędkości nawet 350 km/h".

"Zaprojektujemy nowe linie na taką prędkość i chcemy zaoferować przewoźnikom możliwość jej wykorzystania. Analizy pokazują, że czas przejazdu krótszy o 20 min przyciągnie kolejnych pasażerów" - podkreślił wiceminister.

Szybka kolej na trasie Warszawa – Łódź – Wrocław – Poznań

Dopytywany, na których trasach pociągi będą jeździć tak szybko, wskazał, że "na igreku z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania, a do 2040 r. na przedłużeniu CMK na północ przez Płock, Włocławek i Grudziądz do Trójmiasta". Jego zdaniem jest szansa, żeby nowy odcinek szybkiej kolei Warszawa – Łódź został otwarty "w 2032, 2033 r.".

Ceny biletów

W kwestii cen biletów wiceminister poinformował, że trwają prace nad tym, "żeby i pendolino miało średnią frekwencję powyżej 70 proc. także poza wakacjami, bo latem przekraczamy 90 proc.".

"Skłaniam się ku rozwiązaniom, które znam z Europy Zachodniej. Obecnie średnia cena biletu na pociąg TGV we Francji wynosi 40 euro i średnie zapełnienie miejsc to 74 proc. Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo" - podkreślił Malepszak.(PAP)