W przypadku wygrania przez Spółkę postępowania, z początkiem 2025 roku możliwe będzie uruchomienie w tej lokalizacji pierwszego na polskim wybrzeżu portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Obiekt zlokalizowany na Pomorzu Zachodnim, wraz z drugim portem instalacyjnym, którego realizacja planowana jest w Gdańsku, będzie w stanie zapewnić kompleksową obsługę wszystkich projektów wiatrowych na Bałtyku – podał Orlen w czwartkowym komunikacie.

Jak dodał, na 20 hektarach wydzierżawionych od Portu Świnoujście planowane jest wybudowanie infrastruktury zdolnej do obsługi dużych jednostek, transportujących kluczowe komponenty farm wiatrowych, takie jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty. Z portu wypływałyby również specjalistyczne jednostki zajmujące się realizacją zaawansowanych prac budowlanych.

Morska energetyka wiatrowa to skuteczna odpowiedź na wyzwania związane z transformacją energetyczną i zwiększaniem bezpieczeństwa naszego regionu. Do pełnego wykorzystania jej potencjału potrzebne jest jednak osiągnięcie efektu skali. Dlatego oprócz realizowanego już projektu farmy wiatrowej, która ma rozpocząć produkcję w 2026 roku, Grupa ORLEN wystąpiła o koncesje na kolejnych 11 projektów na Bałtyku – skomentował Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Reklama

Realizacja tak wielkoskalowych projektów wymaga od nas zapewnienia odpowiedniej infrastruktury. Dwa porty instalacyjne będą w stanie efektywnie zabezpieczyć potrzeby związane z tymi inwestycjami, ale będą również mocnymi impulsami rozwojowymi dla całych regionów – podkreślił.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przetarg na dzierżawę nieruchomości gruntowych o powierzchni blisko 190 tys. m kw., zlokalizowanych przy ul. Ludzi Morza, ogłosił na początku kwietnia tego roku. Wywoławcza stawka czynszu to 5,35 zł netto za m kw., czyli ok. 1 mln zł za całość. Wadium ustalono na 2 mln zł.

W połowie maja okazało się, że w postępowaniu uczestniczą trzy podmioty: Orlen Neptun II, GE Power (spółka koncernu General Electric), a także a także firma Krawczyk Investment – Port Świnoujście.

Z jaką firmą Orlen będzie realizował projekt? Czy to szansa dla Szczecina? Jak wygląda polski łańcuch dostaw dla offshoru? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl