Autobusy Solarisa podbiły 29 krajów. Oto największe kontrakty ostatnich miesięcy
Od kwietnia - po 20 latach istnienia Solarisa - na czele polskiej, rodzinnej firmy stoi Niemiec Andreas Strecker, wcześniej prezes Daimler Buses w Ameryce Północnej (szef autobusowego Mercedesa w USA). Oto najciekawsze kontrakty Solarisa w ciągu ostatnich miesięcy.
Od kwietnia - po 20 latach istnienia Solarisa - na czele polskiej, rodzinnej firmy stanie Niemiec Andreas Strecker, wcześniej prezes Daimler Buses w Ameryce Północnej (szef autobusowego Mercedesa w USA). Oto najciekawsze kontrakty Solarisa w ciągu ostatnich miesięcy.
1 To Solaris Urbino nowej generacji. Pojazd miał swoją premierę jesienią ubiegłego roku na targach IAA w Hanowerze. Na razie można go kupić w dwóch wersjach: 12-metrowej i przegubowej 18-metrowej (oba na zdjęciu). Na ten autobus zdecydowali się już przewoźnicy z Monachium i Hanoweru. Podobno już niebawem zobaczymy go też w Polsce. Czym oprócz wyglądu różni się od poprzednika? Posiada 16, a nie 10 foteli dostępnych z poziomu niskiej podłogi, jest lżejszy (o 720 kg), jest bardziej cichy. Produkcja seryjna ruszy w ciągu najbliższych tygodni.
Media / Marcin Gorgolewski
2 Jeden z najnowszych kontraktów spółki z jamnikiem to umowa na 100 przegubowców ze spółką przewozową ESHOT z Izmiru, która wozi pasażerów przy pomocy 1,6 tys. autobusów. Łatwo nie było. Ten rynek jest zdominowany przez lokalnych producentów, bo Turcja słynie z zabiegów protekcjonistycznych. Solaris próbował tu wejść od lat, aż wreszcie się udało. W 2014 r. roku polski producent zdobył też swoje pierwsze zlecenia w Izraelu, Chorwacji, Rumunii. W ubiegłym roku Solaris sprzedał 1380 pojazdów komunikacji miejskiej (najwięcej w historii), z tego 1100 do odbiorców zagranicznych. Przychody spółki to rekordowa kwota 1 mld 588 mln zł.
Media
3 W 2014 r. Solaris dostarczył do Brna 36 przegubowych autobusów Urbino 18. Czechy to miejsce dla Solarisa wyjątkowe, bo były pierwszym rynkiem eksportowym tej firmy (pierwsze pojazdy z jamnikiem dotarły w 2000 r. do Ostravy). Od tego czasu Czesi postawili na Solarisa jeszcze wiele razy. W ubiegłym roku – za sprawą kontraktu dla Brna - liczba autobusów tej marki u naszych południowych sąsiadów wzrosła do pół tysiąca. Oprócz wspomnianych wcześniej miast solarisy można spotkać w Pradze, Pardubicach, Pilźnie i Teplicach.
Media
4 W tym roku Solaris zobowiązał się zakończyć dostawy 85 autobusów w wersji 12-metrowej do Mediolanu, który organizuje wystawę Expo. To pierwsze pojazdy polskiego producenta we włoskiej stolicy mody. Kontrakt obejmuje też 5-letnie utrzymanie pojazdów. Jego wartość to 22 mln euro. A być może, to wcale nie koniec. Umowa ma charakter ramowy – mediolański przewoźnik ATM może zwiększyć zakres zamówienia do 250 autobusów.
Media
5 W pierwszej połowie roku Solaris ma dostarczyć taki autobus elektryczny przewoźnikowi DVB w Dreźnie. Jeśli pojazd się sprawdzi, będą zapewne kolejne zamówienia. Autobus zostanie wyposażony w baterię o pojemności 200 kWh, która będzie ładowana przez klasyczne złącze plug-in (w nocy w zajezdni). Ale pojazd zostanie dodatkowo wyposażony pantograf na dachu - do szybkiego uzupełniania energii podczas postoju na pętli.
Media / Marcin Gorgolewski
6 Taki 18-metrowy elektryczny Urbino kursuje na linii M19 w Brunszwiku. Tutaj Solaris zastosował system bezstykowego ładowania Primove, który został opracowany przez Bombardiera (na potrzeby tego kontraktu obie firm się na chwilę sprzymierzyły). W segmencie elektrycznym Solaris oferuje modele wyposażone w system ładowania baterii zarówno metodą plug-in (przez wtyczkę), jak też z wykorzystaniem pantografu oraz przez indukcję, czyli w sposób bezstykowy.
Media
7 Nowym rozwiązaniem wprowadzonym przez Solarisa do swoich modeli elektrycznych w 2014 r. były dodatkowe ogniwa wodorowe, które zwiększają zasięg autobusu. Zastosowano je w przegubowym Solarisie Urbino o długości 18,75 metra, którego dwie sztuki kupił przewoźnik Hochbahn z Hamburga (to dzisiaj najdłuższe e-busy w Niemczech). Kursują na innowacyjnej linii 109, na którą wstęp mają wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Doświadczenia zdobyte na linii 109 mają przynieść odpowiedź, które z niskoemisyjnych technologii najlepiej sprawdzą się w ruchu miejskim. Bo do 2020 r. Hamburg chce całkowicie zrezygnować z zakupu autobusów z konwencjonalnym silnikiem diesla.
Media
8 Autobusy to nie wszystko. W Bolechowie pod Poznaniem powstają tramwaje na rynek niemiecki. Dotychczas Solaris dostarczył 6 z 18 pojazdów Tramino dla Brunszwiku (na zdjęciu). Zakończenie dostaw powinno nastąpić w połowie 2015 r. W tym samym dwa z 15 zamówionych Tramino przyjadą do Olsztyna. Te dostawy zostały odsunięte w czasie z powodu problemów miejskiego inwestora z budową infrastruktury.
Media / unknown
9 To Solaris Tramino na ulicach Jeny. Polski producent dostarczył do tego niemieckiego miasta pięć pojazdów. Wartość kontraktu – prawie 14 mln euro. Ale najnowszy kontrakt tramwajowy Solarisa dotyczy Lipska, który zdecydował się kupić 41 pojazdów za 110 mln euro. Dostawy zostały zaplanowane na lata 2016-2020. W sprawie tego kontraktu Solaris stoczył odwoławczy bój z Bombardierem, który próbował podważyć doświadczenie polskiego producenta w produkcji tramwajów. Ostatecznie izba odwoławcza przyznała rację Solarisowi. Zbigniew Palenica z zarządu Solarisa ujawnił, że koncern ubiega się w tej chwili jeszcze o trzy inne zamówienia tramwajowe.
Media / Marcin Gorgolewski
10 Jeśli zainteresowała Cię galeria pojazdów Solarisa, zobacz również, jak powstaje VW Caddy.
PAP / Jakub Kaczmarczyk
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję