Rosyjski pocałunek dla Stadlera. Kontrakt na szwajcarskie piętrusy został zawieszony [ZDJĘCIA]
Nie tylko Pesa ma problemy z dostawą taboru zamówionego dla przewoźnika z Moskwy. Rosjanie renegocjują umowę ze Stadlerem na piętrowe pociągi Kiss.
Nie tylko Pesa ma problemy z dostawą taboru zamówionego dla przewoźnika z Moskwy. Rosjanie renegocjują umowę ze Stadlerem na piętrowe pociągi Kiss.
1 W ubiegłym roku dwa pociągi Kiss zaczęły testy w ramach procedury homologacyjnej w Rosji. Ta nie zakończy się, dopóki nie będzie znany wynik negocjacji między Aeroexpress i Stadlerem w sprawie płatności i terminów. Szwajcarski producent przyznaje, że umowa jest renegocjowana. Powodem jest sytuacja polityczno-gospodarcza w Rosji. Chodzi o sankcje gospodarcze wobec Rosji po aneksji Krymu i po interwencji Moskwy na Ukrainie. Poskutkowało to dewaluacją kursu rubla, z powodu której produkty zamawiane za granicą stały się dla rosyjskich klientów znacznie droższe niż wcześniej.
Media
2 Według umowy Pociągi Kiss, powinny zostać włączone do eksploatacji w 2015 r. na trzech liniach łączących centrum Moskwy z lotniskiem Szeremietiewo. Pierwsze cztery składy zostały wyprodukowane w zakładzie Stadlera w Alternheim w Szwajcarii, pozostałe w fabryce tego koncernu w Mińsku na Białorusi. - Zakład w Mińsku powstał po to, żeby obsłużyć rynki byłego Związku Radzieckiego. Bardzo szybko pozyskaliśmy tam duże zlecenia, np. właśnie na pociągi piętrowe dla Rosji, a także pociągi miejskie dla Białorusi i wagony piętrowe dla Azerbejdżanu. Teraz tamte rynki załamały się i praktycznie nic nie zamawiają w związku z sankcjami wobec Rosji, spadkiem cen ropy i gazu oraz kursu rubla – powiedział „Forsalowi” Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.
Media / Andrey Ryabitsev
3 Rosyjskie zamówienie obejmuje 25 pojazdów Kiss, z czego 9 jest sześciowagonowych, a 16 składów w wersji czterowagonowej. Do dyspozycji pasażerów są przedziały biznesowe i ekonomiczne. W środku każdy ma 84 fotele pierwszej klasy i - w zależności od liczby członów - 312 albo 616 miejsc klasy drugiej. Wnętrza są w pełni klimatyzowane. Pojazdy zostały wyposażone w system multimedialny z wyświetlaczami full HD. Posiadają system monitoringu (w sumie 64 kamery: wewnątrz i na zewnątrz). Do dyspozycji pasażerów będzie darmowe WIFi.
Media
4 Fotele umieszczono we wnętrzu konfiguracji „2+2” w klasie pierwszej i „2+3” w drugiej. To więcej niż np. w Pendolino dla PKP Intercity z powodu szerszej skrajni rosyjskiej (na Wschodzie dominuje szeroki rozstaw szyn 1520 mm). Liczba miejsc stojących w każdym pojeździe Kiss dla Aeroexpress – w zależności od konfiguracji członów – wynosi 523 lub 842 (przy założeniu, że wypełnienie wynosi siedem osób na 1 mkw).
Media
5 Pociągom Kiss zima niestraszna. Stadler twierdzi, że przy pociągach dla Rosji wykorzystał doświadczenia z budowy i eksploatacji pojazdów Flirt dla Finlandii, Norwegii, Estonii i Białorusi. Przypomnijmy, że składy Flirt Stadlera wożą też pasażerów PKP Intercity, Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - ale nie w wersji zimowej.
Media
6 Nazwa KISS to akronim posiadający rozwinięcie w języku niemieckim (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug), czyli komfortowy, innowacyjny szybki pociąg podmiejski. Pociągi tego typu jeżdżą też m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Szwecji i Azerbejdżanie.Na zdj. Piętrowy Stadler w barwach przewoźnika BLS w Zurychu
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję