Spyker, niszowy producent samochodów sportowych z Holandii, poinformował, że z nowej oferty usunął wszystkie przeszkody, które doprowadziły do odrzucenia poprzedniej propozycji oraz czeka dzisiaj do końca dnia na decyzję GM.

GM uchylił się do komentarza w sprawie odnowionej propozycji Spykera, powiedział natomiast, że otrzymał zapytania od kilku innych zainteresowanych stron od czasu ogłoszenia planu zamknięcia Saaba. Każdą z tych ofert zamierza osobno przestudiować.

Amerykański producent samochodów oświadczył w piątek, że rezygnuje z prób sprzedaży 60-letniej marki po załamaniu się rozmów ze Spykerem na trzy tygodnie przed narzuconym sobie ostatecznym terminem znalezienia nabywcy do końca roku.

Stawka jest wysoka, dotyczy 3 400 miejsc pracy w głównej fabryce Saaba w południowo-zachodniej Szwecji oraz samej przyszłości lubianej niegdyś marki, która razem z Volvo stała się symbolem szwedzkiego bezpieczeństwa i funkcjonalnych rozwiązań.

Reklama

Victor Muller, dyrektor wykonawczy Spyker Cars, powiedział, że zrewidowana oferta nie kładzie już nacisku na konieczność pozyskania 400 mln euro pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. We wcześniejszych rozmowach był to jeden z kluczowych warunków.

Pożyczka z EBI została wstępnie zaaprobowana jeszcze w październiku. Pieniądze te uważano za niezbędne dla zachowania płynności Saaba, chociaż nie ma jasności, czy kredyt byłby dostępny w takim terminie, aby dopomóc Spyker’owi w przypieczętowaniu transakcji.

Muller nie zdradził, w jakim kierunku dokonano zmian w ofercie, ale osoby zaznajomione z sytuacją twierdzą, że w przypadku braku pożyczki z EBI konieczne staje się jakieś alternatywne źródło finansowania.

Spyker, którego korzenie sięgają 1875 roku, kiedy firma budowała powozy dla holenderskiej rodziny królewskiej, należy częściowo do grupy bankowej Convers, kontrolowanej przez rosyjskiego oligarchę Władimira Antonowa.

Muller oświadczył, że jest „bardzo pewny”, iż nowa oferta „zlikwiduje impas znajdujący się na drodze do porozumienia” do 31 grudnia. Dodał również, że ma „pełne poparcie” kierownictwa Saaba.

„Uczyniliśmy niemal wszystko dla rozstrzygnięcia problemów, które uniemożliwiały sfinalizowanie sprawy oraz poprosiliśmy GM i wszystkie zaangażowane strony o poważne rozważenie naszej oferty” – powiedział szef Spyker Cars.

„Naszym wysiłkom przyświeca pasja uratowania kultowej marki – byłoby dla nas zaszczytem jej przewodzić – oraz miejsc pracy i poziomu życia tysięcy lojalnych pracowników Saaba, dostawców i dealerom z całego świata.

GM wystawił Saaba na sprzedaż w styczniu, wspólnie z innymi podupadającymi markami, jak Saturn i Hummer, w ramach własnego programu restrukturyzacyjnego.

Spyker wystąpił z pierwszą ofertą przejęcia szwedzkiej marki w zeszłym miesiącu po fiasku rozmów między GM i konsorcjum, na czele ze szwedzką firmą Koenigsegg Automotive, innym niszowym producentem samochodów sportowych.

ikona lupy />
Producent niszowych aut sportowych Spyker Cars ponowił ofertę kupa szwedzkiego Saaba / Bloomberg