W stolicy regionu świętokrzyskiego w siedzibie Targów Kielce rozpoczęły się we wtorek XXIV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego „Autostrada - Polska".

Chodkiewicz wziął udział w debacie „Polska droga do dobrobytu”. Podczas spotkania dyskutowano o aktualnej sytuacji i przyszłości branży drogowej. Wiceminister infrastruktury powiedział PAP, że obecnie największym problemem polskiego drogownictwa jest "waloryzacja robót".

„Problemy ze wzrastającymi cenami czynników cenotwórczych jak cement, stal, asfalt, ropa naftowa i robocizny. Bardzo ważne w tej sytuacji jest przygotowanie firm do prowadzenia robót związanych z pracami drogowymi. Z moich obserwacji niestety wynika, że dzisiaj przedsiębiorstwa nie są przygotowane do końca do tak poważnych zadań, jakie przed nimi stoją po wygraniu przetargu” – zaznaczył wiceszef resortu infrastruktury.

„Będziemy się starali przy ocenie ofert brać pod uwagę to, czy firma jest innowacyjna, czy zatrudnia na stałe inżynierów i jest w stanie wykonać własnymi siłami część kontraktu. Musimy też przyjrzeć się potencjałowi wykonawczemu firmy – jakie przedsiębiorstwo ma narzędzia, aby wykonać kontrakt: liczba ciężarówek, koparek, zmechanizowanego sprzętu” – podkreślił.

Reklama

Dodał, że przy wyłanianiu zwycięzcy przetargów cena nie powinna odgrywać głównej roli. „Moim zdaniem cena nie jest na tyle istotna. Ważna jest jakość, terminowość i innowacyjność prowadzonych prac. Do tego dochodzi jeszcze długotrwałość wykonanej inwestycji drogowej, tak aby służyła przez jak najdłuższy okres czasu. Mówię tutaj o cyklu życia projektu. Ustalamy np., że droga ma żyć 50 lat i przez ten okres ma być w takim a takim stanie. Obliczamy, ile kosztuje wykonanie, a ile eksploatacja. Dopiero wtedy wiemy wszystko na temat danego projektu” – tłumaczył Chodkiewicz.

Podczas debaty przypomniano, że jeszcze 25 lat temu całkowita długość nowo wybudowanych dróg o standardzie autostrady wynosiła niecałe 100 km. Dzisiaj jest ich 1641 km, a dróg ekspresowych 1611 km.

„Można było zrobić więcej, ale musimy się cieszyć tym, co zostało zrobione. Natomiast teraz przed nami kolejne 3 tys. dróg ekspresowych i autostrad w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. To dla nas teraz priorytet” – stwierdził Chodkiewicz.

Wiceminister dodał, że stan polskich dróg się poprawia, ale niepokoi stan dróg samorządowych. „Ich jest co prawda bardzo dużo, ale nie są dostosowane do dzisiejszych obciążeń czyli 11,5 tony na oś. To duży problem, z którym musimy się zmierzyć w najbliższej przyszłości” – wskazał.

XXIV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego „Autostrada - Polska" potrwają do czwartku. To najważniejsza wystawa tej branży w Europie Środkowo-Wschodniej. Bierze w niej udział ponad 400 wystawców z 17 krajów świata, m.in. z Austrii, Francji, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polski. Imprezie towarzyszą prelekcje i konferencje poświęcone budownictwu drogowemu. (PAP)

autor: Janusz Majewski