EY w swoim raporcie przyjrzała się realizacji 365 projektów w branży naftowo-gazowej, z których każdy był wart co najmniej 1 mld dol. Branża nie ma powodów do radości – w przypadku 64 proc. z nich koszty realizacji inwestycji zostały niedoszacowane na niebagatelną sumę ponad 500 mld dol. Oznacza to, że łączny koszt realizacji branych pod uwagę 365 największych projektów wzrośnie z 1,2 do 1,7 bln dol.

Błędne planowanie

Co jest powodem tak dużych przekroczeń budżetów tych projektów? Eksperci z EY wśród przyczyn wymieniają m.in. błędy w procesie planowania, złe kryteria wyboru dostawców, czy też podpisywanie umów, które odpowiednio nie zabezpieczały przed ryzykiem. Nie bez znaczenia są także zmiany kursów walutowych.

>>> Czytaj też: Gazowa karuzela: Hiszpania stała się największym eksporterem LNG

Reklama

Bliski Wschód nie mieści się w budżecie

Stosunkowo najmniej problemów z przekroczeniem budżetów projektów odnotowano w Europie. Na Starym Kontynencie „zaledwie” 53 proc. projektów zostało niedoszacowanych. Najgorzej pod tym względem wypadły projekty realizowane na Bliskim Wschodzie. Tutaj prawie 9 na 10 projektów (89 proc.) będzie wymagało zwiększenia budżetu.

Co więcej, również na Bliskim Wschodzie najwięcej spośród największych projektów będzie opóźnionych w realizacji – aż 87 proc. Z kolei najbardziej terminowo są realizowane inwestycje w Ameryce Północnej (55 proc. projektów będzie zrealizowanych z opóźnieniem).

Być może stosunkowo dużą skalę opóźnień oraz niedoszacowanych budżetów na Bliskim Wschodzie można po części wyjaśnić największą wartością realizowanych projektów. Jak bowiem czytamy w raporcie EY, największe projekty inwestycyjne w branży naftowo-gazowej w tym regionie są warte 945 mld dol. Z kolei wartość projektów realizowanych w Ameryce Północnej jest prawie o połowę niższa (482 mld dol.), w Europie zaś wyniosła 379 mld dol.

Wśród 365 największych projektów z branży naftowo-gazowej branych pod uwagę przez EY, najwięcej dotyczyło inwestycji w poszukiwania i wydobycie (163 projekty). 607 było związanych z przemysłem rafineryjnym, 539 – z budową infrastruktury LNG, zaś 348 z inwestycjami w gazociągi i ropociągi.