Odcinka trasy S1 między Mysłowicami a Bieruniem, który zaczyna się węzłem Mysłowice Kosztowy, a kończy przed węzłem Bieruń, jest ostatnim fragmentem 40-kilometrowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą, który czekał na decyzję ZRID. Droga S1 nowym śladzie będzie stanowiła obwodnicę wschodnią aglomeracji: odciąży ruch w Mysłowicach, Katowicach, Tychach, w Pszczynie.
Wydanie decyzji ZRID ważne jest też dla mieszkańców, których nieruchomości zostały zajęte pod budowę drogi. Wojewoda śląskie może rozpocząć procedurę związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań.
S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
Odcinak trasy S1 Mysłowice - Bielsko-Biała to 40 km drogi ekspresowej biegnącej całkowicie nowym śladem, składa się z czterech odcinków:
- od Mysłowice do Bierunia,
- od Bierunia do Oświęcimia,
- od Oświęcimia do Dankowic,
- od Dankowic do Bielska-Białej.
Równolegle z budową nowej S1 powstanie inne odcinki dróg:
- 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów,
- 3,4 km drogi krajowej nr 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia
- 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.
Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł.
Odcinek S1 Mysłowice - Bieruń
Budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem będzie realizowała firma Budimex. Odcinek ten obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych: Kosztowy II i Lędziny.
Ponadto powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, czyli popularne MOPy (Lędziny Wschód i Lędziny Zachód). W planie jest też 12 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Droga będzie dwujezdniowa po dwa pasy ruchu i rezerwą pod dobudowę trzeciego pasa w przyszłości w każdym kierunku.
Wartość umowy wynosi prawie 490 mln zł.
Budowa trasy ma zakończyć się 16 miesięcy od przekazania teren budowy wykonawcy, które ma nastąpić na początku przyszłego tygodnia