Kilka osób zaznajomionych z biegiem negocjacji twierdzi, że chociaż ostateczna umowa musi jeszcze zostać ustalona, obie strony są blisko porozumienia w kluczowych sprawach. Wśród kwestii wymagających jeszcze omówienia jest ochrona intelektualnych praw własności oraz przyszłość obecnych fabryk Volvo w Szwecji i Belgii.

Ford oświadczył wczoraj, że „obie strony pracują wspólnie w nadziei osiągnięcia porozumienia”. Ford wybrał Geely w październiku, jako preferowanego oferenta.

Warunki proponowanej transakcji nie są jeszcze znane, ale Geely miał zaoferować prawie 2 mld dolarów.

Tymczasem los innego szwedzkiego producenta samochodów, firmy Saab, zawisł wczoraj na włosku, bo jej właściciel, General Motors, przystąpił do rozpatrywania nowej oferty Spyker Cars, niszowego producenta samochodów sportowych z Holandii.

Reklama

Spyker wyznaczył na poniedziałek termin otrzymania odpowiedzi na swoją ofertę, z której – jak twierdzi - usunął wszystkie przeszkody będące przyczyną odrzucenia jego wcześniejszej propozycji.

GM poinformował w piątek, że rezygnuje ze starań o sprzedaż 60-letniej marki po tym, jak rozmowy ze Spyker’em załamały się na trzy tygodnie przed wybranym przez koncern ostatecznym terminem znalezienia nabywcy do końca roku. Ale w niedzielę Amerykanie oświadczyli, że otrzymali kilka nowych ofert od partnerów, których nie ujawniono.

Victor Muller, dyrektor wykonawczy Spikera, powiedział, że zmodyfikowana oferta eliminuje konieczność zaciągnięcia 400 mln euro pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, co stało się głównym punktem spornym we wcześniejszych negocjacjach.

GM miał wyrazić zaniepokojenie powiązaniami Spikera z rosyjskim oligarchą Władimirem Antoniowem. Holenderski producent samochodów po części należy do grupy bankowej Convers, która jest kontrolowana przez Antonowa. Szwedzki rząd jest zaangażowany w rokowaniach na temat przyszłości dwóch producentów samochodów, którzy są liczącymi się pracodawcami w tym kraju. Saab zatrudnia ponad 3 tys. osób w swej fabryce w Trollhättan, w południowo-zachodniej Szwecji.

Władze ostrzegły chiński koncern Geely, że chcą zachować trzon produkcji Volvo w Szwecji.

GM i Ford postanowiły sprzedać firny samochodowe w ramach programów, które zakładają skoncentrowanie się na ograniczonych zasobach i mniejszej liczbie marek.



ikona lupy />
Volvo / Bloomberg
ikona lupy />
Volvo / Bloomberg