- Komunikat RCB – nadchodzą upalne dni
- Za czerpanie wody z własnej studni można słono zapłacić - przekonał się o tym rolnika z woj. podlaskiego
- Sposoby korzystania z wód oraz obowiązujące limity w świetle prawa wodnego
- Aby móc pobierać większą ilość wody z własnej studni, wymagane jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego
- Prawo wodne bardzo przewiduje wysokie kary za nielegalne pobieranie wody
Komunikat RCB – nadchodzą upalne dni
Wraz ze wzrostem temperatury znacząco rośnie ryzyko odwodnienia i przegrzania organizmu. Upały mogą prowadzić do udaru słonecznego lub cieplnego, które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia.
Wysokie temperatury są szczególnie niebezpieczne dla seniorów. Osoby starsze często przyjmują większe ilości leków, a w czasie upałów, gdy organizm się odwadnia, ich stężenie we krwi może wzrosnąć do poziomów niebezpiecznych dla życia.
Dzieci również są wyjątkowo wrażliwe na wysokie temperatury, ponieważ ich mechanizmy termoregulacji nie są jeszcze w pełni rozwinięte.
W czasie upałów szczególną opieką należy otoczyć także zwierzęta – zarówno domowe, jak i hodowlane. W wielu gospodarstwach do pojenia zwierząt wykorzystuje się wodę czerpaną bezpośrednio ze studni. Okazuje się jednak, że nie można pobierać wody ze studni bez ograniczeń.
Za czerpanie wody z własnej studni można słono zapłacić - przekonał się o tym rolnika z woj. podlaskiego
Boleśnie przekonał się o tym rolnik z woj. podlaskiego. W 2022 r. jego gospodarstwo odwiedziła komisja z Inspektoratu Środowiska. W ramach kontroli, inspektorzy obliczyli, że w ciągu doby, ze studni pobierane jest 45m3 – przy czym jak myślał, można było pobierać maksymalnie 15-18 m3. Rolnik używał wody ze studni do pojenia zwierząt w gospodarstwie. Jak zaznaczył, nie mógł korzystać z wodociągu, ponieważ w jego kranach nie było wystarczającego ciśnienia.
Po przeprowadzeniu kontroli, stwierdzono, że rolnik uchyla się od płacenia za korzystanie z zasobów. W związku z tym, nałożono na niego karę w wysokości ponad 100 tys. zł. Jej wysokość wynikała z tego, że nałożono ją również za lat wstecz – wraz z odsetkami.
Sposoby korzystania z wód oraz obowiązujące limity w świetle prawa wodnego
Wyróżnia się trzy sposoby korzystania z wód:
1) Powszechne – prawo do korzystania z publicznych śródlądowych wód powierzchniowych, morskich wód wewnętrznych oraz wód morza terytorialnegow celu zaspokajania potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, bez użycia specjalnych urządzeń technicznych, a także w celach wypoczynkowych, turystycznych, sportowych oraz, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, do amatorskiego połowu ryb.
2) Zwykłe - służące zaspokojeniu potrzeb własnego gospodarstwa domowego lub własnego gospodarstwa rolnego, obejmujące:
- pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych w ilości średniorocznie nieprzekraczającej 5 m3 na dobę;
- wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi w ilości nieprzekraczającej łącznie 5 m3 na dobę
3) Szczególne - korzystanie z wód wykraczające poza powszechne korzystanie z wód oraz zwykłe korzystanie z wód, obejmujące m.in.
- odwadnianie gruntów i upraw,
- użytkowanie wody znajdującej się w stawach i rowach, czy
- korzystanie z wód do nawadniania gruntów lub upraw, a także na potrzeby działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, w ilości większej niż średniorocznie 5 m3 na dobę.
Aby móc pobierać większą ilość wody z własnej studni, wymagane jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego
Aby móc legalnie pobierać wodę ze studni w ilości przekraczającej 5 m³ na dobę w ramach szczególnego korzystania z wód, należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne.
Wniosek – wzór do pobrania – należy złożyć w siedzibie nadzoru wodnego, który jest właściwy miejscowo albo znajduje się najbliżej miejsca, gdzie ma być realizowana inwestycja. Wniosek można również złożyć w siedzibie zarządu zlewni lub regionalnego zarządu gospodarki wodnej, w którym będzie on rozpatrywany.
Do wniosku należy załączyć:
- operat wodnoprawny,
- opis planowanej działalności sporządzony w sposób zrozumiały, bez użycia specjalistycznej terminologii,
- decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach,
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- decyzję o warunkach zabudowy (jeśli jest wymagana),
- ocenę wodnoprawną,
- wypis z rejestru gruntów lub uproszczone wypisy z rejestru gruntów dla nieruchomości położonych w zasięgu oddziaływania planowanego korzystania z wód lub w zasięgu oddziaływania projektowanych urządzeń wodnych,
- dokumentację hydrogeologiczną.
Ponadto do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia, a w przypadku działania przez pełnomocnika – również pełnomocnictwo oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
Opłata za wydanie pozwolenia wodnoprawnego wynosi 318,60 zł. Opłata skarbowa za ewentualne pełnomocnictwo – 17 zł. W przypadku uzyskania kilku pozwoleń – powyższa kwota jest mnożona. Maksymalna wysokość opłaty nie może przekroczyć 6372,27 zł,
Prawo wodne bardzo przewiduje wysokie kary za nielegalne pobieranie wody
Ustawa przewiduje wysokie kary - za same braki w sprawozdawczości można otrzymać karę administracyjną w wysokości 10 000 zł. Co więcej, za:
- korzystanie z wód,
- wykonywanie urządzeń wodnych,
- przeprowadzanie robót w wodach
lub innych działań wymagających odpowiedniej zgody wodnoprawnej, bez odpowiedniego pozwolenia wodnoprawnego otrzymać karę w wysokości od 5000 do nawet 1 000 000 zł.
Zgodnie z ogólnymi przepisami kodeksu administracyjnego, postępowanie może zostać wszczęte do 5 lat od dnia naruszenia. Oznacza to, że kara – jeżeli takie naruszenie zostanie udowodnione – może uwzględniać lata wsteczne.
Odwołanie się od kary za nielegalne pobieranie wody ze studni - gdzie składać oraz w jakim terminie?
W przypadku nałożenia kary administracyjnej, istnieje możliwość odwołania się do organu wydającego decyzję. Odwołanie to, wnosi się w terminie 14 dni od jej doręczenia zgodnie z art. 129 Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (KPA). Wniesienie odwołania spowoduje wstrzymanie wykonania kary, z wyjątkiem, kiedy decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności lub decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.
bialystok.se.pl
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U. 2024 poz. 1087)
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. 2024 poz. 1176)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2024 poz. 572)