Meritum może być pierwszym w Polsce bankiem, który zastosuje rozwiązania głosowe do nawigowania oferowaną przez siebie aplikacją mobilną. Bank już testuje technologię, dzięki której użytkownik, wydając polecenia głosowe własnemu smartfonowi, będzie mógł wykonać przelew czy przeszukać historię transakcji na swoim rachunku. Jak mówią przedstawiciele Meritum, technologia umożliwiająca odczytywanie poleceń głosowych istnieje już od dłuższego czasu. Jednak by wykorzystać ją w aplikacji bankowej, nie można zastosować rozwiązań stosowanych np. w przeglądarkach internetowych, bo oferowany przez nie poziom bezpieczeństwa nie odpowiada wymaganiom systemów bankowych. Należało więc opracować całkowicie nowe narzędzie, przeznaczone dla instytucji finansowej.

W tej chwili żadna z dostępnych w Polsce aplikacji bankowych nie umożliwia nawigacji głosowej. Rozwiązanie, które Meritum chce udostępnić w ciągu kilku najbliższych miesięcy, może więc stać się rynkowym pionierem. Niestety, na razie nie będzie pozwalać na logowanie się do aplikacji za pomocą wypowiadanych słów, co mogłoby być największą zaletą głosowej nawigacji. – Na takie rozwiązanie kwestii logowania do aplikacji nie pozwala polskie prawo – uważa Marcin Kusznier, kierownik ds. rozwoju bankowości internetowej Meritum Banku.

>>> Dilerzy walutowi to wymierający gatunek - zastępują ich komputery

Tymczasem kilka banków na świecie już pozwala na logowanie się do systemu transakcyjnego za pomocą wypowiadanych fraz. Wykorzystywana jest do tego biometria głosowa. – Takie rozwiązania zastosował np. bank Barclays w Wielkiej Brytanii czy ING Bank w Rumunii – powiedział Krzysztof Rutkowski, ekspert firmy badawczej Frost & Sullivan.

Reklama

Natomiast działające w Polsce banki coraz śmielej eksperymentują z biometrią, jako sposobem identyfikacji klienta. Już od kilku lat bankomaty biometryczne posiadają banki spółdzielcze, m.in. Podkarpacki Bank Spółdzielczy. Aby wypłacić pieniądze nie potrzeba karty, a wystarczy w odpowiednim miejscu na urządzeniu przyłożyć palec. Skaner odczytuje układ naczyń krwionośnych klienta. Od dwóch lat podobną technologię identyfikacji w oddziałach jak i w bankomatach wdraża Bank BPH.

>>> Szwedzi stają się społeczeństwem bezgotówkowym