Presja kosztów życia
Najczęstsze zakupy objęte krótkoterminowym zadłużeniem to elektronika i ubrania. Jednak jak wynika z ankiety przeprowadzonej w marcu na rzecz organizacji konsumenckiej, jedna na pięć osób korzysta płatności BNPL za artykuły podstawowe.
Połowa wszystkich ankietowanych użytkowników stwierdziła, że presja związana z kosztami życia zmieniła sposób, w jaki korzystali z BNPL.
Zaległości
Jak wykazała ankieta przeprowadzona wśród około 2000 osób, około jeden na trzech użytkowników miał co najmniej dwa zaległe rachunki, a około 30 proc. było zadłużonych na ponad 100 funtów. Organizacja szacuje, że łącznie z programu BNPL korzysta ponad 10 milionów osób.
Inflacja dusi budżety Brytyjczyków
Badanie daje wgląd w to, jak inflacja nadal dusi budżety wielu brytyjskich gospodarstw domowych. W marcu 2022 r. Citizens Advice ustaliło, że jedna na 12 osób zwracała się o BNPL, aby pokryć podstawowe koszty, takie jak żywność i przybory toaletowe.
Rozwój produktów BNPL jest szybki. Platformy takie jak Klarna Bank, Paypal i Zilch oferują kupującym online opcję dzielenia zakupów na kilka płatności. Klienci zazwyczaj nie płacą prowizji, jeśli spłacają swoje zobowiązania w terminie, a zamiast tego dostawcy pobierają od sprzedawców opłaty za partnerstwo.
„To badanie pokazuje, że wiele osób używa produktów BNPL, mimo że nie zamierzało, i wydaje więcej niż zamierzało, ponieważ dostępny jest BNPL” – powiedziała Jackie Spencer, dyrektor ds. polityki pieniężnej i emerytalnej w Money and Pensions Service. „Absolutnie kluczowe jest to, aby upewnić się, że stać ich na spłatę i nie ryzykować przekształcenia krótkoterminowego produktu w długoterminowy dług”.