Scania, jeden z czołowych europejskich producentów samochodów ciężarowych ostrzega, że około 25 chińskich producentów ciężarówek i autobusów budujących swoją obecność na Starym Kontynencie powinno być traktowanych tak samo poważnie jak Tesla, ponieważ chińskie firmy mają specjalistyczną wiedzę w zakresie akumulatorów i oprogramowania.

Chińskim markom autobusów elektrycznych „udało się ugruntować swoją pozycję w dość krótkim czasie, głównie dzięki dostępowi do bardzo dobrej technologii akumulatorów” – powiedział w wywiadzie Christian Levin, który kieruje oddziałami Scania i Traton, spółki zależącej do Grupy Volkswagen. W ocenie Levina, w przypadku ciężarówek, rozwój chińskich firm może być tak samo szybki, jak w przypadku innych pojazdów EV.

Silna konkurencja

Reklama

Scania, Volvo i Daimler Truck oferują platformy elektryczne, ale ich sprzedaż pozostaje ograniczona, mimo że Europa naciska na ograniczenie emisji pochodzących z transportu.

Tymczasem chiński producent BYD zbudował know-how w oparciu o szybko rozwijającą się działalność związaną z samochodami osobowymi i przenosi część tych możliwości na produkcję ciężarówek zasilanych akumulatorowo.

Producent ciężkiej platformy 8TT, który sprzedawał e-autobusy na takich rynkach, jak Niemcy, planuje zbudować fabrykę pojazdów elektrycznych na Węgrzech. Inne chińskie firmy rozwijające się w Europie to Yutong, Sany i JAC Motors.

Scania inwestuje w Chinach

Podczas gdy Levin przewiduje ostrzejszą konkurencję w kraju, Scania otwiera własną fabrykę w Chinach.

Budowany zakład w Rugao w prowincji Jiangsu, który ma rozpocząć działalność pod koniec 2025 roku, posiada licencję na produkcję aż 50 tys. pojazdów rocznie. To stanowi mniej więcej połowę obecnej produkcji szwedzkiej marki. Scania nie podjęła jeszcze decyzji, jakie modele będą produkowane chińskich zakładach.

Levin uważa, że otwarcie się szwedzkiego producenta ciężarówek na rynek chiński obniży koszty produkcji, co w przypadku Scanii, która jest marką premium, ma istotne znaczenie.

W ocenie dyrektora generalnego, posunięcie to pomoże też Scanii wykorzystać chińską wiedzę technologiczną poprzez zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników lub potencjalny zakup start-upów zajmujących się oprogramowaniem specjalizujących się w interfejsach człowiek-maszyna lub rozpoznawania głosu.

Rynek ten jest także dobrym punktem wyjścia do sprzedaży w innych częściach Azji.

Scania nadrabia zaległości w Chinach

Daimler Truck wraz z lokalnym partnerem Foton Motor od 2022 r. produkuje w Państwie Środka platformy Mercedes-Benz.

Chociaż pod koniec ubiegłego roku Volvo anulowało plany zakupu chińskiego producenta ciężarówek JMC Heavy Duty Vehicle, to nadal produkuje w Chinach autobusy, silniki i sprzęt budowlany. Prowadzi też spółki joint venture z lokalnym producentem ciężarówek Dongfeng Trucks i SDLG, producentem sprzętu budowlanego.

Scania będzie prowadzić swoją fabrykę bez chińskiego partnera, co da szwedzkiej marce pełną kontrolę nad procesami produkcyjnymi i jej własnością intelektualną.