Z wybrzeża do granicy z Czechami w 6 godzin. Oto stan prac nad autostradą A1 [ZDJĘCIA]
Z wybrzeża do południowej granicy Polski samochodem w około 6 godzin. Tak szybko będzie można przejechać kraj autostradą A1 o długości ok. 570 km. Stanie się tak jednak dopiero po zakończeniu prac nad ponad 138-kilometrowym odcinkiem drogi pomiędzy Tuszynem i Pyrzowicami. Część brakującego odcinka A1 będzie dostępny dla kierowców jeszcze w tym roku, natomiast całość pod koniec 2022 r.
Z wybrzeża do południowej granicy Polski samochodem w około 6 godzin. Tak szybko będzie można przejechać kraj autostradą A1 o długości ok. 570 km. Stanie się tak jednak dopiero po zakończeniu prac nad ponad 138-kilometrowym odcinkiem drogi pomiędzy Tuszynem i Pyrzowicami. Część brakującego odcinka A1 będzie dostępny dla kierowców jeszcze w tym roku, natomiast całość pod koniec 2022 r.
1 W tym roku GDDKiA planuje oddać do użytkowania trzy odcinki o łącznej długości 36,6 km, pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Pyrzowice. Według planów GDDKiA całą trasę kierowcy będą mogli przejechać w drugiej połowie 2022 r.
Media
2 Stopień zaawansowania robót na poszczególnych odcinkach jest zróżnicowany. Bliskie ukończenia są odcinki: Częstochowa Blachownia - Częstochowa Południe (długość 4,7 km, wykonawca konsorcjum firm: Berger Bau Polska i Berger Bau), Częstochowa Południe – Woźniki (16,7 km) oraz Woźniki – Pyrzowice (ok. 15,2 km, wykonawcą obu odcinków jest konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe i Strabag). Na tych fragmentach trasy A1 zaawansowanie robót sięga od 83 do 95 proc. "Oddanie ich do ruchu planowane jest w III kwartale bieżącego roku" – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Media
3 Nieco więcej do zrobienie jest na odcinku o długości ok. 21,3 km, wchodzącym w skład obwodnicy Częstochowy, od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia. Na tym fragmencie trasy realizowanym przez konsorcjum włoskich firm: Salini Polska, Salini Impregilo oraz Todini Costruzioni Generali, zaawansowanie robót sięga blisko 60 proc.
Media
4
Budowa obwodnicy Częstochowy ma opóźnienie, dlatego GDDKiA podjęła kroki mające na celu wyegzekwowania od wykonawcy wywiązania się z umowy.
"Wykonawca w odpowiedzi na opóźnienia w budowie oraz niewywiązywanie się z warunków kontraktowych otrzymał wezwanie do wykonywania zaległych prac oraz do uregulowania zaległych płatności na rzecz podwykonawców. W minionym tygodniu zawarliśmy porozumienie, które umożliwi uregulowanie przez GDDKiA należności w kwocie ok. 30 mln zł bezpośrednio podwykonawcom. W dalszym ciągu mobilizujemy wykonawcę tego odcinka do zwiększenia aktywności na budowie tak, aby jeszcze w tym roku można było udostępnić do ruchu całą obwodnicę Częstochowy" – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Media
5 "Wraz z nadejściem wiosny rozpoczynają się prace na kolejnych odcinkach A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Na większej części trasy przeprowadzono już wycinkę drzew i prace geodezyjne" – podała GDDKiA.
Media
6 Prace na 7 kilometrowym odcinku między Radomskiem i granicą województw łódzkiego i śląskiego już się rozpoczęły. Intercor, wykonawca tego fragmentu autostrady, wprowadził nową organizację ruchu. "Kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię w obu kierunkach. Zamknięto jezdnię wschodnią, którą w normalnych warunkach jedziemy w kierunku Łodzi. By usprawnić przepływ ruchu na jezdni zachodniej wyznaczono trzy pasy ruchu: dwa w kierunku południowym i jeden w kierunku północnym" – czytamy w komunikacie.
Media
7
Zmiana organizacji ruchu będzie wprowadzona także na innych odcinkach. Na początku przyszłego tygodnia ruch będzie zmieniany na fragmencie trasy od granicy z woj. łódzkim do węzła Częstochowa Północ, realizowanym przez firmę Polaqua. Wykonawca będzie modyfikował ruch na 17-kilometrowym odcinku fragmentami. W pierwszej kolejności zmiany będą dotyczyły ok. 1/3 długości odcinka.
"Wyłączona zostanie jezdnia zachodnia, a kierowcy będą mieli do dyspozycji nitkę wschodnią. Od Łochyni do wiaduktu nad linią kolejową nr 146 relacji Wyczerpy – Chorzew Siemkowice w Lubojence, na odcinku około 5 km, zostanie wprowadzony ruch w układzie 2+1. To oznacza, że jadący na południe w kierunku Katowic, będą mogli korzystać z dwóch pasów, a dla kierunku przeciwnego, w stronę Łodzi, dostępny będzie jeden pas" – czytamy w komunikacie.
Media
8
"Wkrótce rozpocznie się wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na pozostałych odcinkach:
- węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km (wykonawcą jest konsorcjum Budimex i Strabag),
- Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km (wykonawcą jest konsorcjum Strabag i Budimex)." - czytamy w komunikacie.
Media
9
Niebawem po zakończeniu kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zostanie podpisana umowa na ostatni odcinek długości ok. 24,2 km: węzeł Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk. Najkorzystniejszą ofertę na ten fragment trasy złożyła firma Mirbud.
"Po przebudowie na odcinku od Piotrkowa do Częstochowy kierowcy będą mieli do dyspozycji autostradę o trzech pasach ruchu w każdym kierunku z nawierzchnią z betonu cementowego. Zastąpi ona dwujezdniową drogę zbudowaną w epoce Edwarda Gierka. Na pozostałym odcinku do Pyrzowic będzie miała także nawierzchnię betonową oraz dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod dobudowę trzeciego" - podała GDDKiA.
Media
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama