"Pierwszy miesiąc w II półroczu to już są zupełnie inne poziomy sprzedaży i osiągamy też wyższe marże. Widać, że rynek się rusza, nie tylko dostawców, ale też usługodawców i podwykonawców. Nasz sprzęt w coraz większym stopniu znajduje zatrudnienie na zewnątrz. Zdecydowanie rynek zaczyna się ruszać" - powiedziała Mroczek podczas konferencji prasowej.

Komentując słabsze wyniki I półrocza Mroczek podkreśliła, że były one przede wszystkim efektem chęci utrzymania zasobów spółki w postaci potencjału pracowników, przy jednocześnie niskim poziomie sprzedaży, co nie zapewniło progu rentowności. Jak wskazała, kontrakty zawarte w 2017 r. w większości nie generują jeszcze przychodów ze względu na początkową fazę realizacji prac.





Reklama

Członkowie zarządu przypomnieli, że aktualny portfel zamówień Grupy to ok. 1,51 mld zł, a łącznie z czterema projektami oczekującymi na zawarcie umów - ponad 2,2 mld zł. Ponadto wartość przetargów, w których ZUE obecnie bierze udział to ok. 3,7 mld zł. W I półroczu br. ZUE wzięło udział w 68 przetargach, z czego wygrało 14, co dało skuteczność na poziomie 20,6%.



"Naszym celem nadal jest 1 mld zł przychodów [z rynku robót kolejowych w Polsce] i to podtrzymujemy" - wskazał prezes Wiesław Nowak.

"Pierwszy głód tego rynku został zaspokojony i nie ma już takiego 'szaleństwa', jakie było w 2016 r. , jeśli chodzi o poziom ofertowanych cen. Także PKP PLK dotrzymała obietnic, jeśli chodzi o ogłaszanie przetargów, teraz zaczyna się najważniejszy etap - realizacja kontraktów" - dodał prezes.

Natomiast pozostający w cieniu Krajowego Programu Kolejowego rynek infrastruktury miejskiej, głównie tramwajowej, jest w opinii zarządu ZUE "jeszcze głodny" i nie daje możliwości wygrywania - i tak nielicznych - przetargów z satysfakcjonującym poziomem marż.

"W infrastrukturze miejskiej rynek jest jeszcze głodny. Nie rezygnujemy z tego rynku na rzecz kolei, ale nie chcemy robić zadań 'na nasz koszt'" - podsumował Nowak.







Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 343 mln zł w 2016 r.

(ISBnews)