Szczególnie udany był III kwartał. Dynamika sprzedaży paliw wzrosła w stosunku do I półrocza o 1 pkt proc. Głównym motorem wzrostu jest olej napędowy. Jego zużycie skoczyło o 5,4 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem.

>>> Czytaj też: Nowe opłaty wywindują ceny paliw, gazu i energii

Przedstawiciele Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego nie ukrywają, że największym zaskoczeniem jest wzrost zużycia benzyn. Kierowcy coraz chętniej sięgają po to paliwo, co odbija się jednak na popycie na autogaz (prawie 7,5-proc. spadek po trzech kwartałach 2009 r.). Od stycznia do września kupiliśmy o 550 tys. m sześc. więcej paliw silnikowych (benzyny, ON i LPG) niż rok wcześniej. To wzrost o 3 proc.

>>> Czytaj też: Możliwe dotacje na instalacje gazowe w autach

Reklama
Dorota Adamska z BP Polska poprawę sytuacji rynkowej tłumaczy czynnikami makroekonomicznymi. – Na wzrost konsumpcji paliw wpłynął dodatni wynik PKB naszego kraju w II i III kwartale oraz pozytywne prognozy gospodarcze na rok przyszły – twierdzi. Zdaniem Krzysztofa Romaniuka z POPiHN wpływ na dobre wyniki sieci miały też stosunkowo niskie ceny. – Paliwa tańsze niż w ubiegłym roku sprawiły, że klient chętniej wybiera stacje premium. W efekcie sieci tego typu odebrały klientów operatorom niezależnym – mówi.
Jak szacuje POPiHN, udziały rynkowe dużych sieci wzrosną w 2009 roku prawie o 10 proc. Najwięcej zyska Lotos, który w III kwartale odnotował aż 19-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym w segmencie detalicznym (dla porównania Orlen zwiększył sprzedaż o 6 proc.). W efekcie udział Lotosu w rynku paliw (zarówno pod względem sprzedaży detalicznej, jak i hurtowej) wzrósł w tym roku rekordowo, o prawie 3 punkty proc., i osiągnął poziom 28-proc. (cel na 2012 roku to 30-proc. udział w rynku).

>>> Czytaj też: Resort skarbu nie chce diesla z importu

Analitycy twierdzą, że tendencja wzrostowa zostanie utrzymana także w ostatnim kwartale tego roku. Prognozują większą sprzedaż oleju napędowego, głównie z powodu planowanej od stycznia 2010 r. podwyżki opłaty paliwowej na to paliwo. – Zwykle podwyżka podatków od nowego roku skutkowała zwiększonymi zakupami pod koniec grudnia – wyjaśnia Krzysztof Romaniuk.
W Polsce działa około 6,7 tys. stacji. Niemal połowę z nich stanowią placówki należące do operatorów niezależnych.