Polska jest atrakcyjna z punktu widzenia inwestorów jako miejsce lokalizacji takich centrów - wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą KPMG na zlecenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Pozycja Polski poprawiła się w wyniku osłabienia złotego - wyjaśnił w piątek na konferencji prasowej w PAIiIZ Jerzy Kalinowski z KPMG.

O umieszczeniu centrum w danym kraju i miejscu decydują niskie koszty budowy i funkcjonowania, wysokie kwalifikacje kandydatów do pracy i duży wybór - sąsiedztwo ośrodka akademickiego, znajomość języków obcych wśród potencjalnych pracowników, znajomość kultury krajów obsługiwanych przez inwestora - podał.

Ważna jest też infrastruktura: telekomunikacyjna, lotnicza, drogowa. Elementem oceny jest dobry standard życia ludzi w danym miejscu - dostęp do edukacji, kultury, zabytków. Inne działające już centra sprzyjają lokalizowaniu kolejnych - podkreślał Kalinowski.

Inwestorzy zwracają też dużą uwagę na zachęty finansowe państwa lub samorządów. W Polsce poziom pomocy publicznej może sięgnąć połowy nakładów inwestycyjnych lub dwuletniego kosztu płac dla dużych firm. W 2009 r. miliard złotych przeznaczony jest dla inwestorów na granty z funduszy strukturalnych - podał Kiejstut Żagun z KPMG.

Reklama

Według niego istotne dla firm jest to, by zachęty do inwestowania nie dotyczyły tylko samego wejścia do naszego kraju, ale też działały podczas dalszego funkcjonowania centrum.

Takie centra różnych firm istnieją już w tych 8 lokalizacjach. KPMG analizowało też możliwość lokalizowania centrów w Bydgoszczy, Elblągu, Olsztynie, Zielonej Górze, Katowicach, Bielsku-Białej i Rzeszowie.