Rzecznik PKP Intercity SA Paweł Ney powiedział PAP, że bicie rekordu prędkości nie było celem testów przeprowadzonych przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Testowano jak lokomotywa sprawuje się w polskich warunkach. Zanim pojazd zacznie kursować po polskich torach, musi otrzymać świadectwo homologacji od Urzędu Transportu Kolejowego.

Testy przeprowadzono w nocy z czwartku na piątek na zamkniętym szlaku. Lokomotywa ciągnęła trzy wagony Intercity.

Ney wyjaśnił, że dotychczasowy - niepotwierdzony - rekord prędkości składu złożonego z lokomotywy i wagonów na polskich torach to 222 km. Według niektórych źródeł, było to tylko 210 km. W 1998 roku rekord prędkości dla tzw. składu zespolonego na polskich torach pobiło Pendolino osiągając 250 km/h.

Według rzecznika, Eurosprinter to najszybsza i jedna z najnowocześniejszych lokomotyw na świecie. Podczas testów w Niemczech osiągnęła prędkość 357 km/h. Jest wielosystemowa - płynnie może przejść na zasilanie niemieckie, na granicy nie trzeba więc będzie zmieniać lokomotywy.

Reklama

PKP Intercity zakupiło od Siemensa dziesięć Eurosprinterów za około 40 mln euro. Dwie lokomotywy są już w Polsce i zaczną kursować po otrzymaniu świadectwa homologacji. Pozostałe lokomotywy zostaną dostarczone w przyszłym roku. Będą jeździły CMK, czyli z Warszawy do Krakowa i do Katowic oraz trasą z Warszawy do Berlina, początkowo z prędkością do 160 km/h.

Według rzecznika PKP Intercity wybudowana w latach 70. Centralna Magistrala Kolejowa z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia jest najszybszą drogą żelazną w Polsce. Geometria szlaku jest dostosowana do prędkości 250 km/h, ale aby pociągi mogły bezpiecznie osiągać taką prędkość, musi być spełniony szereg warunków. Obecnie pociągi pasażerskie nie mogą jeździć szybciej niż 160 km/h, gdyż przy większej prędkości konieczny jest system sygnalizacji kabinowej, dzięki któremu maszynista widzi na pulpicie jaki sygnał nadają semafory.

Według rzecznika PKP Polskie Linie Kolejowe SA Krzysztofa Łańcuckiego, wprowadzenie prędkości rozkładowych powyżej 160 km/h będzie możliwe po wprowadzeniu automatycznego systemu kontroli ruchu. Na Centralnej Magistrali Kolejowej nastąpi to do końca 2011 roku. W pierwszym etapie będzie to prędkość 200 km/h, w kolejnych będzie zwiększana do 250 km/h.