"Liderem miesięcznej sprzedaży jest Skoda, której samochody znalazły w lipcu 2 922 nabywców, o ponad 30% więcej niż rok wcześniej. Drugi rezultat miesiąca - w wysokości 2 506 aut - uzyskał Ford. To o 41,1% więcej niż przed rokiem. Na trzeciej pozycji lipcowego zestawienia jest Fiat, którego samochody kupiło 2 440 klientów, o 2,7% więcej niż w analogicznym miesiącu ub.r." - czytamy w komunikacie Samaru.

Natomiast po siedmiu miesiącach sprzedaż nowych samochodów osobowych zamknęła się liczbą 193 554 aut, co oznacza wzrost o 0,75% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Nie oznacza to jednak, że sytuacja na rynku jest bardzo dobra.

"O ile - według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów - w I półroczu br. zarejestrowano 140 895 samochodów osobowych i osobowych z homologacją ciężarową (rejestrowane do przewozu co najmniej 4 osób), dane 'sprzedażowe' osiągnęły w tym samym czasie poziom 168 885 aut. Chociaż wynik odnotowany na rynku polskim wciąż pozostaje wyższy od ubiegłorocznego, trudno jednoznacznie określić go jako sukces" - czytamy w komunikacie.

Według Samar to w dużym stopniu rezultat "sąsiedzkiej pomocy", klientów z innych rynków Unii Europejskiej, którzy korzystają z oferty polskich dealerów i tu kupują samochody. Ta sprzedaż nie oznacza rejestracji na terenie Polski, a to właśnie rejestracje są podstawą tworzonych w Europie rankingów.

Reklama

"Biorąc pod uwagę wyniki rejestracyjne, rzeczywista sytuacja polskiego rynku jest inna; w porównaniu do roku ubiegłego liczba nowych samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy w kraju w okresie styczeń-czerwiec wyniosła blisko 141 tysięcy sztuk i jest o niemal 15,5% mniejsza niż przed rokiem" - czytamy dalej.

Tytuł lidera polskiego rynku należy niezmiennie do Skody, której auta znalazły od początku roku 22 220 nabywców. Taki wynik oznacza ponad 16-proc. wzrost w ciągu roku i obecnie Skoda posiada 11,5-proc. udział w rynku.

Na drugiej lokacie umocnił się Fiat, który sprzedał dotychczas 20 116 samochodów, o 10,6% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wynosi 10,4%.

Trzecie miejsce zajmuje Toyota, lider rynku sprzed roku. Tegoroczna sprzedaż japońskiej marki wyniosła 17 984 aut, o 14,6% mniej niż po siedmiu miesiącach ubiegłego roku. Udział tej marki w rynku wynosi 9,3%.