Dobra wiadomość dla przedsiębiorców prowadzących e-biznes: 80 proc. kupujących w sieci nadal zamierza to robić. Mało tego – 44 proc. internautów, którzy dotąd nic nie kupili w e-sklepie lub na e-aukcji, w przyszłości chce skorzystać z tej formy zakupów.
Polscy internauci stają się coraz bardziej świadomymi i aktywnymi klientami aukcji oraz sklepów internetowych. Rozpoczynając zakupy w sieci, wiedzą, gdzie poszukiwać danego produktu lub informacji o nim – wynika z raportu E-commerce w Polsce, przygotowanego przez firmę badawczą Gemius we współpracy z porównywarką Skąpiec.pl.
Podobnie jak przed rokiem, dwóch na trzech polskich użytkowników sieci (66 proc.) deklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem internetu.
Reklama
Jak zapewniają analitycy Gemiusa, polski rynek e-commerce można uznać za rozwojowy – blisko 80 proc. kupujących w sieci zamierza nadal dokonywać e-zakupów z częstotliwością nie mniejszą niż dotychczas. Co więcej, 44 proc. internautów niekupujących dotąd w sieci zamierza wykonać taką transakcję w przyszłości.

Odwiedzamy znane strony

W porównaniu z rokiem ubiegłym wyraźnie spadła popularność wyszukiwarek jako pierwszego źródła informacji o poszukiwanych produktach. Częściej niż przed rokiem internauci decydują się na bezpośrednie odwiedzenie stron znanych aukcji i sklepów internetowych oraz porównywarek cen. Co drugi klient sklepów i aukcji internetowych (50 proc.) zapytany o znajomość porównywarek cen odpowiada, że zna i korzysta z tego typu serwisów (to kilkuprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym).
– Porównywarki cen mają tę przewagę nad innymi źródłami informacji o produktach, że oferują kompleksową informację w jednym miejscu. Internauta może dostosować wyszukiwane produkty do swoich upodobań, zapoznać się z opiniami na temat wybranego towaru i wyszukać sprzedawcę, który jest oceniany jako wiarygodny, a zarazem oferuje atrakcyjne ceny – tłumaczy Monika Janiszewska z serwisu Skąpiec.pl.
– Porównywarki cen mają również całą masę opcji przydatnych przy dokonywaniu zakupów, np. alarmy i prognozy cenowe, przewodniki zakupowe czy mapki geolokalizacyjne – wymienia.
Raport Gemiusa i Skąpca.pl pokazuje także wyraźną różnicę w aktywności klientów sklepów i aukcji internetowych. Choć liczba użytkowników tych serwisów jest podobna, jednak na aukcjach dokonywanych jest blisko osiem razy więcej odsłon niż w sklepach.

Dzięki aukcjom znamy wycenę

Użytkownicy polskiego internetu przeglądają więcej pojedynczych aukcji niż podstron sklepowych. Poza tym poświęcają znacznie więcej czasu aukcjom (średnio ponad 5 godzin miesięcznie) niż sklepom (średnio 45 minut w skali miesiąca). Przeciętny użytkownik w marcu 2009 r. dokonał blisko 580 odsłon stron aukcyjnych i niespełna 73 odsłony w sklepach online.
– Już sama konstrukcja aukcji i sklepów ma znaczenie. Aukcje oferują szerszy asortyment towarów niż nawet największy sklep. A skoro jest więcej towarów, to i użytkownicy poświęcają więcej czasu na ich oglądanie – tak różnice w statystykach oglądalności serwisów wyjaśnia Gabriel Matwiejczyk, menedżer w firmie Gemius.
– Duże znaczenie w wytłumaczeniu tego zjawiska może mieć także zrozumienie potrzeb internautów: aukcje często są miejscem wyceny różnego rodzaju towarów. Po krótkiej wizycie na największych serwisach aukcyjnych znamy już rynkową wartość np. samochodu, który chcemy sprzedać. Dodatkowo wśród osób kupujących tylko na aukcjach jest aż 59 proc. takich, którzy lubią bądź uwielbiają robić zakupy – dodaje Gabriel Matwiejczyk.
JAK BEZPIECZNIE KUPOWAĆ W SIECI
● Kupuj wyłącznie u wiarygodnych sprzedawców
Sklepy internetowe muszą podawać na swoich stronach www pełną nazwę przedsiębiorstwa, adres oraz organ rejestrowy działalności gospodarczej (sąd lub urząd gminy) oraz numer rejestru, pod którym zarejestrowano firmę. Te dane warto skopiować.
● Porównuj ceny, poznaj koszty dodatkowe
Korzystaj z usług internetowych porównywarek cen, zapoznaj się z kosztami dodatkowymi (cena przesyłki, cło, podatki).
● Zawsze przeczytaj regulamin e-sklepu
Każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin, który określa szczegółowe warunki transakcji (również termin realizacji zamówienia). Należy z nim się zapoznać.
● Odeślij towar, jeśli nie jesteś zadowolony
Jeżeli zamówiony towar nam nie odpowiada, w ciągu 10 dni możemy zwrócić go sprzedawcy (musimy pokryć jedynie koszty przesyłki).
Składaj reklamacje, jeśli towar jest wadliwy
W przypadku ujawnienia się wad towaru mamy dwa lata na pociągnięcie sprzedawcy do odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.
66 proc.
polskich internautów przynajmniej raz kupiło produkt lub usługę za pośrednictwem sieci