Ipsos podkreśla, że nadal jednak jest wśród Polaków nieco więcej pesymistów niż optymistów, jeśli pytamy ich o gospodarkę i sprawy materialne. Przy obecnym poziomie wskaźnika przewaga pesymistów wynosi tylko 3 pkt procentowe.

Spośród wskaźników składowych WOK największy wzrost w tym miesiącu odnotował wskaźnik klimatu gospodarczego, który wzrósł o 4,80 pkt, osiągając poziom 90,75 pkt.

"Polacy lepiej oceniają zmiany gospodarcze w ostatnim roku. Warto odnotować również większe nadzieje na poprawę sytuacji gospodarczej naszego kraju. Konsumenci patrzą z większym zaufaniem na rynek pracy: 30% Polaków spodziewa się wzrostu bezrobocia w przyszłości, 12% przewiduje jego spadek, pozostali nie oczekują zmian" - czytamy w komunikacie.

Ipsos zauważa również, że na tle poprawiających się nastrojów dotyczących gospodarki, mogą zaskakiwać niewielkie zmiany skłonności do zakupów - w lipcu poprawił się on tylko o 0,86 pkt. do 100,73 pkt.

Reklama

"Obecnie wskaźnik skłonności do zakupów jest na poziomie równowagi pomiędzy optymistami i pesymistami, tj. 100,7 pkt. Mając na uwadze coraz lepsze oceny sytuacji materialnej, trzeba zauważyć, że Polacy są stosunkowo ostrożni jeśli chodzi o zakupy dóbr trwałego użytku" - konkluduje Instytut.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 - 10 kwietnia oraz 19- 26 kwietnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1004 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.