Polskie firmy prowadzą rozmowy z amerykańskimi koncernami – dowiedział się „DGP”. Według informacji Lotosu chodzi o pozyskanie strategicznego inwestora i know-how. W tych staraniach koncern wspiera resort spraw zagranicznych. Lotos i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych twierdzą, że ich przedstawiciele są w stałym kontakcie z Ambasadą USA w Polsce, Ambasadą RP w USA i Departamentem Energii USA.
Pojemność tzw. kawern ma wynieść początkowo 7 mln m sześc. Plany zakładają jednak ich powiększenie do 2020 r. nawet do 20 mln m sześc. Szacuje się, że budowa tak dużych magazynów kosztować będzie w pierwszym etapie ok. 2 mld zł. Obie spółki nie ukrywają, że przerasta to ich możliwości finansowe.
Projekt zakłada, że PERN i Lotos będą udziałowcami kawern, jednak gdańska spółka deklaruje, że po uruchomieniu magazynów Lotos mógłby całkowicie wycofać się z tej inwestycji, odsprzedając udziały amerykańskiemu partnerowi.
Reklama
Na razie trwa kompletowanie klientów zainteresowanych składowaniem surowca. Mówi się głównie o Agencji Rezerw Materiałowych, która na Pomorzu miałaby gromadzić strategiczne zapasy, oraz o MON. W kawernach przechowywane miałyby być nie tylko obowiązkowe rezerwy ropy Polski, lecz także innych, sąsiednich krajów.
Projekt zakłada, że paliwo trzymać mogłoby tu również NATO. Według zapewnień Grupy Lotos koncern będzie się ubiegać o wsparcie ze strony NATO poprzez włączenie tego projektu do programu inwestycyjnego wspólnej infrastruktury bezpieczeństwa w Polsce i o zawarcie długoterminowej umowy składowania części zapasów operacyjnych.
Lotos i PERN podpisały list intencyjny w sprawie magazynów na Pomorzu w czerwcu. Wcześniej każda z firm miała samodzielne projekty. Lotos znalazł nawet amerykańskiego inwestora, ale nie dostał poparcia resortu skarbu. Rząd nie chciał, by Lotos i PERN konkurowały ze sobą. Dlatego spółki opracowały wspólny projekt. W tej chwili trwają analizy dotyczące lokalizacji. PERN wytypował cztery miejsca: okolice Dębogórza, Głuszewa, Białogardu oraz Tczewa.
W podziemne magazyny na ropę na razie inwestuje tylko Orlen. Płocka spółka, jako jedyna w Polsce, ma już kawerny. Podziemny skład o pojemności ponad 5 mln m sześc. znajduje się w Inowrocławskich Kopalniach Soli „Solino”. Koncern przymierza się do jego rozbudowy. Wystąpił już o koncesję na tzw. ługowanie nowej kawerny. – Prowadzimy prace projektowe zmierzające do zwiększenia pojemności kawern – potwierdza Andrzej Kozłowski, dyrektor ds. strategii w PKN Orlen. Nie zdradza jednak szczegółów inwestycji. Nieoficjalnie mówi się jednak, że ma ona kosztować grubo ponad 200 mln zł. Wiadomo, że spółka będzie się starała o dofinansowanie z UE. Orlen chciałby zakończyć rozbudowę kawern w ciągu najbliższych pięciu lat.
7 mln m sześc. ma wynieść początkowa pojemność magazynów budowanych przez Lotos i PERN
20 mln m sześć. to zakładana docelowa pojemność zbiorników do roku 2020
2 mld zł ma według szacunków kosztować budowa magazynów na Pomorzu w pierwszym etapie inwestycji