Helikopter francusko-niemieckiej firmy przekroczył kolejną granicę lotnictwa osiągając 7 czerwca rekordową prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Kilka dni wcześniej ten sam model Eurocoptera rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców - poinformowało dzisiaj biuro prasowe Eurocoptera.

Bijąc światowy rekord śmigłowiec leciał 40 minut nad południową Francją w pobliżu Istres na wysokości 10 000 stóp (3050 m).

„Nie jest przesadą stwierdzenie, że X3 jest prekursorem bardzo szybkich śmigłowców”, powiedział Hervé Jammayrac, pilot oblatywacz Eurocoptera. „Podczas lotu z prędkością 255 węzłów i 263 węzłów, X3 zachowuje się dokładnie tak samo, jak podczas innych faz lotu, wykazując doskonałą stateczność i niski poziom emitowanych drgań bez jakiegokolwiek układu tłumienia drgań” - wyjaśnił.

Zespół napędowy X3 stanowią dwa silniki turbowałowe RTM 322, zamontowane na skrzydłach o małej rozpiętości, napędzające pięciopłatowy wirnik nośny i dwa śmigła ciągnące. Silnik oparty jest na konstrukcji napędu śmigłowca NH90. Ma on cyfrowy układ sterowania FADEC, przystosowany do potrzeb demonstratora szybkiego śmigłowca.

Reklama

"Koncepcja X3 jest doskonale przystosowana do długotrwałych przelotów wykonywanych z dużą prędkością, z zachowaniem wszystkich zdolności do pionowego startu i zawisu – wszystko za bardzo przystępną cenę" - informuje Euroscopter.

Firma dostrzega szeroki zakres potencjalnych zastosowań dla tego hybrydowego śmigłowca, w tym operacje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) dalekiego zasięgu, misje straży wybrzeża, loty patrolowe nad granicą, transport pasażerów i przewóz pracowników na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, a także usługi transportu miejskiego. "Połączenie dużej prędkości przelotowej i doskonałych osiągów pionowego startu i lądowania jest także rozwiązaniem dla misji wojskowych, takich jak działania sił specjalnych, transport żołnierzy, ratownictwo bojowe i ewakuacja medyczna" - czytamy w informacji prasowej.

„W oparciu o technologie użyte w X3, Eurocopter będzie kontynuował wyznaczanie standardów dla śmigłowców przyszłości, oferując nabywcom nowy poziom osiągów pod względem prędkości, zasięgu i zdolności do wykonywania różnych misji przy konkurencyjnych kosztach" - powiedział prezes Eurocoptera, Guillaume Faury.

W celu pobicia rekordu prędkości demonstracyjny model X3 został wyposażony w owiewkę aerodynamiczną piasty wirnika nośnego, sprawdzoną podczas lotów z dużą prędkością wykonywanych przez śmigłowiec testowy Dauphin DGV w latach dziewięćdziesiątych, a także dodatkowe owiewki podwozia.

>>> Polecamy: EC725 Eurocopter zostanie zarezentowany na targach w Kielcach (zdjęcia)