W tym roku po raz pierwszy od lat wyraźnie zmniejszy się sprzedaż smartfonów i tabletów w sieciach operatorów komórkowych. Użytkownicy chętniej kupią w marketach.
– Teraz ok. 75 proc. urządzeń sprzedajemy przez sieci komórkowe. Planujemy jednak zwiększenie liczby smartfonów i tabletów oferowanych w sklepach do 40 proc. – przyznaje Jerzy Łabuda z Samsunga. – Docelowo chcemy, aby połowa sprzedawanych przez nas urządzeń trafiała do użytkowników za pośrednictwem sieci komórkowych – mówi Tomasz Rajca z NTT System, dystrybutora m.in. marki Lenovo.
Na rynku detalicznym trwa ostra walka na ceny, którą prowokują nowi, mniejsi producenci. – Drogie marki schodzą z ceny. Na przykład tablet Samsunga, który w chwili premiery, na początku 2013 r., kosztował 2 tys. zł, w grudniu można było kupić za 599 zł – zauważa Sławomir Mastej z firmy Manta, według którego w ciągu pięciu lat dojdzie do sytuacji, w której większość urządzeń sprzedawana już będzie za pośrednictwem marketów.
Reklama
Mniejsza sprzedaż komórek u telekomów wiąże się też z wprowadzeniem tanich taryf z nielimitowanymi rozmowami do wszystkich sieci, do których operatorzy nie dodają tanich telefonów. Część klientów woli płacić mniejszy abonament, niż wiązać się długoletnią umową, i kupić smartfon w sklepie na raty, bo często tak wychodzi taniej. Operatorzy tracą więc klientów płacących drogi abonament.
Dla producentów nowy trend nie jest korzystny. W umowach z sieciami komórkowymi marże są stabilne i wynoszą ok. 20 proc. Markety pozwalają zarobić 10–15 proc. i stawki lecą w dół. Do współpracy z największymi sieciami telefonii komórkowej producentów zachęcają nie tylko marże. Dzięki umowom z operatorami większa jest przewidywalność biznesu, bo z wyprzedzeniem znana jest wielkość zamówień. Jak dodaje Sławomir Mastej, istotna jest też reklama, którą otrzymuje producent współpracujący z operatorem telefonii komórkowej, bo operatorzy promują się w telewizji, pokazując przy okazji dostępny sprzęt.
Dlatego producenci debiutujący na rynku za wszelką cenę chcą się dostać do oferty operatorów. W styczniu o umowie o współpracy z Plusem poinformowała spółka NTT, która chce sprzedawać w sieci operatora smartfony wyprodukowane pod marką N-phone. – Zawarliśmy umowę ramową. Trwają rozmowy z pozostałymi operatorami – mówi Tomasz Rajca.