Jakimi produktami Polska podbija świat? Oto 10 hitów eksportowych [GALERIA]
Designerskie meble, nowoczesne autobusy, luksusowe jachty, gry komputerowe na światowym poziomie – to tylko niektóre polskie produkty, które robią furorę na zagranicznych rynkach. Prezentujemy przegląd polskich hitów eksportowych.
1 W 2013 roku Polska była trzecim eksporterem mebli w Europie i czwartym na świecie, po Chinach, Niemczech i Włoszech. W zeszłym roku za granicę trafiły polskie meble o wartości ponad 29 mld zł (6,9 mld euro) – wynika z danych firmy B+R Studio, specjalizującej się w analizach rynku meblarskiego. Największym odbiorcą mebli z Polski są Niemcy. Wartość eksportu za Odrę wyniosła w 2013 r. 2,7 mld euro. Podaż polskich mebli w tym kraju jest tak duża, że Niemcy poskarżyli się nawet do Brukseli, zarzucając eksporterom z Polski, że zalewają rynek tańszymi produktami. Na drugim miejscu największych odbiorców mebli z Polski znajduje się Francja (600 mln euro), a kolejne zajmują Wielka Brytania (500 mln euro) i Czechy (400 mln euro). B+R Studio szacuje, że w 2014 roku eksport polskich mebli będzie jeszcze większy i wyniesie 7,3 mld euro. Najwięksi polscy producenci mebli to m.in. Black Red White, Nowy Styl, Forte czy Kler.
ShutterStock
2 W 2013 r. wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosła rekordowe 19,9 mld euro – wynika z danych GUS. To ponad 13 proc. całego polskiego eksportu. W tym roku, za sprawą rosyjskiego embarga nałożonego na Polskę, może być trudno powtórzyć ten wynik. Rosyjski rynek odpowiadał w 2013 roku za około 6,2 proc. polskiego eksportu żywności. Jak wynika z wyliczeń resortu rolnictwa, gdyby nie rosyjskie embargo, wartość polskiej żywności wysyłanej za granicę mogłaby być w tym roku o 3 mld zł wyższa niż w ubiegłym roku. Około 80 proc. polskiej żywości trafia do krajów Unii Europejskiej. Największym rynkiem wciąż pozostają Niemcy (ponad 20 proc. eksportu). Na drugim miejscu w rankingu największych odbiorów żywności z Polski plasuje się Wieka Brytania, a na kolejnych – Francja i Rosja. Polskimi żywnościowymi hitami eksportowymi są m.in. jabłka (jesteśmy ich największym eksporterem na świecie), pieczarki, mrożonki, soki zagęszczone, drób, przetwory mleczne – głównie ser i mleko w proszku i borówka amerykańska.
Bloomberg / Bartek Sadowski
3 Polskie jachty pobijają zagranicę. Na eksport trafia ponad 95 proc. statków produkowanych w kraju – wynika z danych resortu skarbu. Choć sprzedaż za granicę polskich jachtow stanowi jedynie 0,15 proc. całego polskiego eksportu, nasi producenci są znani na całym świecie. Najwięcej polskich jachtów trafia na rynek niemiecki, francuski, holenderski i norweski. Polskim stoczniom nie brakuje też zleceń z bardziej odległych zakątków świata – takich jak kraje arabskie, USA czy Australia. W Polsce działa ponad 900 firm produkujących jachty. Zatrudniają one razem ponad 13 tys, osób – wynika z danych KPMG. Wśród najbradziej znanych polskich producentów jachtów możemy wymienić gdańskiego Galeona (łodzie motorowe), Y.B.M czy Delphia Yachts (łodzie żaglowe). Jak donosi Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych, co roku polskie stocznie produkują ponad 22 tys. jachtów, z czego ok. 6 tys. to jachty luksusowe. Średnia wartość produkowanego w Polsce jachtu to około 50-60 tys. euro – wynika z danych stowarzyszenia producentów jachtów polishyachts.eu.
Bloomberg
4 Polska jest największym producentem AGD w Europie. Eksport sprzętu AGD produkowanego w Polsce odpowiada za około 9,3 proc. wartości całego polskiego eksportu – wynika z danych GUS. Jak podaje CECED Polska, zrzeszenie producentów AGD, za granicę trafia ponad 85 proc. urządzeń powstających w Polsce. Wartość sprzedaży zagranicznej w 2013 roku wyniosła 3,398 mld euro. Wśród największych firm produkujących sprzęt AGD w naszym kraju dominują te z zagranicznym kapitałem są m.in. Indesit, Electrolux, BSH, Whirlpool czy Samsung. Najwięksi polscy producenci AGD to Amica, MPM czy Ciarko. Za granicę sprzedajemy najwięcej pralek (25 proc. eksportu AGD), kuchenek i piekarników (17 proc.), zmywarek (16 proc.) i lodówek (15 proc.). Małe AGD stanowi 12 proc. eksportu. – wynika z danych CECED. Polski sprzęt AGD trafia głównie do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Rosji.
ShutterStock
5 Polskie kosmetyki stanowią 1,54 proc. całego polskiego eksportu. Pozycja polskich producentów kosmetycznych na zagranicznych rynkach rośnie jednak coraz mocniej. Zgodnie z ostatnimi danymi GUS, w 2012 r. polscy producenci wyeksportowali kosmetyki o wartości ponad 2 mld euro, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak podaje Ministerstwo Skarbu Państwa, Polska jest szóstym największym eksporterem kosmetyków w Europie. Najwięcej produktów trafia do Rosji – ten rynek jest odpowiedzialny za ok. 15 proc. całego eksportu tej branży. Jak podaje portal wiadomoscikosmetyczne.pl, w 2013 roku do Rosji wysłaliśmy kosmetyki o wartości 872 mln zł. Na drugim miejscu plasują się Niemcy (789 mln zł), a na trzecim – Wielka Brytania. Polska branża kosmetyczna może też korzystać z rządowego programu wsparcia promocji. Budżet programu realizowanego w latach 2012-2015 to 20 mln zł. Największe polskie spółki, które eksportują swoje kosmetyki za granicę to m.in. Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Dax Cosmetics, Eveline Cosmetics, Oceanic, Ziaja czy Inglot. Ta ostatnia spółka jest liderem na rynkach kosmetyków w takich krajach, jak Malezja, Azerbejdżan i Irlandia.
Inne
6 Jak wynika z prognoz Centrum Analiz Branżowych, opisywanych przez Rzeczpospolitą, w 2014 roku produkcja okien w Polsce wyniesie 12,5 mln sztuk, a drzwi – 8 mln. W 2013 r. polscy producenci sprzedali za granicę okna i drzwi o wartości ponad 1,15 mld euro. Więcej od nas w Europie wyeksportowali tylko Niemcy. Eksport okien i drzwi według szacunków CAB ma wzrosnąć w tym roku o ok. 8-10 proc. Najwięcej polskich produktów trafia do Niemiec, Danii, Wielkiej Brytanii i Francji. Największym producentem okien i drzwi na naszym kontynencie jest polski Drutex. Spółka produkuje 5 tys. okien na dobę, dzięki czemu jest niekwestionowanym liderem w branży stolarki okiennej w Europie. W 2014 r. Drutex eksportował swoje wyroby do 30 krajów, najwięcej do Niemiec i Włoch. W zeszłym toku sprzedaż zagraniczna odpowiadała za połowę przychodów spółki, w tym udział ten ma wzrosnąć do 70 proc. Parę dni temu Drutex otworzył Europejskie Centrum Stolarki w Bytowie, największą na Starym Kontynencie fabryka okien z tworzywa PCV. Na zagranicznych rynkach aktywnie działa też polski Oknoplast, Pozbud czy Grupa Fakro.
ShutterStock
7 Polska jest uważana za europejskie zagłębie części motoryzacyjnych. Wielkość polskiego eksportu części samochodowych jest trzy razy większa niż węgla, koksu i brykietów - wynika z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. W 2013 roku producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych sprzedali za granicę produkty za około 30 mld zł, to 8 mld zł więcej niż wartość eksportu pojazdów. W Polsce działa około 900 takich firm, a ich przychody ze sprzedaży sięgają 60 mld zł rocznie. Największe zagraniczne rynki zbytu polskich części to Niemcy (41 proc.), Czechy (7,5 proc.) i Francja (6,2 proc.). W 2013 r. wartość wyprodukowanych w naszym kraju części wyniosła 59,1 mld zł. Dla porównania, wartość europejskiego rynku to około 800 mld zł. Oprócz takich zagranicznych gigantów jak Fiat, Opel czy Volkswagen, sukcesy na rynku święcą też polski Inter Groclin Auto czy Boryszew oraz dziesiątki mniejszych rodzimych producentów.
ShutterStock
8 „Wiedźmin”, „Sniper”, „Call of Juarez” czy „Dead Island” to tylko niektóre tytuły polskich gier komputerowych, które robią karierę na całym świecie i zbierają pochlebne recenzje wśród znawców branży. Jak wynika z najnowszego raportu firmy newzoo, w tym roku polski rynek gier wideo osiągnie wartość 280 mln dolarów. Dwie edycje kultowej gry „Wiedźmin”, wyprodukowanej przez polską spółkę CD Projekt rozeszły się na całym świecie w rekordowej liczbie ponad 8 mln egzemplarzy. Techland sprzedał 6 mln egzemplarzy gier z serii „Dead Island”. Z kolei wydane przez CI Games (dawniej City Interactive) dwie części gry „Sniper: Ghost Warrior” sprzedały się do tej pory w liczbie 5,5 mln sztuk. W 2015 roku nowym polskim hitem eksportowym ma szansę zostać "Wiedźmin 3: Dziki Gon" spółki CD Projekt. Premiera gry została zaplanowana na luty. Dzięki umowom licencyjnym podpisanym z 17 partnerami gra pojawi się aż w 109 krajach na świecie.
Media
9 Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem produkcji i eksportu skór ze zwierząt futerkowych. Na naszym kontynencie wyprzedza nas tylko Dania. W Polsce działa około 750 ferm utrzymujących się produkcji skór ze zwierząt futerkowych. Rocznie produkują one 10 mln skór z norek, 250 tys. skór z lisów i 50 tys. skór z jenotów. Niemal 100 proc. tej produkcji trafia na eksport. Dzięki sprzedaży zagranicznej polscy producenci zarabiają około 400 mln euro rocznie.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję