Jazda autonomiczna
Nowe samochody coraz bardziej gotowe są do jazdy autonomicznej. Według Statista Mobility Market Insights w 2020 r. „zwykłe” auta stanowiły zaledwie 19 proc. nowo zarejestrowanych samochodów na całym świecie w 2020 r.
Przejście na samochody, które pomagają w prowadzeniu, lub wręcz część zadań wykonują za kierowcę, było szybkie. W 2015 r. samochody bez systemów wspomagania nadal stanowiły większość na poziomie 45 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów.
Natomiast w 2025 roku udział samochodów bez żadnych systemów wspomagania kierowcy będzie na poziomie zaledwie 6 proc.
Sześć poziomów automatyzacji aut
Istnieje sześć różnych poziomów automatyzacji dla samochodów osobowych w klasyfikacji SAE J3016 opracowanej przez twórcę standardów SAE International, z których cztery są uwzględnione w tabeli.
Zdolność do jazdy autonomicznej klasyfikowana jest na poziomach od 0 do 5.
Na poziomach 1 i 2 kierowca może być wspomagany przez autonomiczne systemy jazdy, jednak nie może on odwracać uwagi od drogi.
Na poziomie 1 wspomagane może być hamowanie lub kierowanie. Na poziomie 2 możliwe jest połączenie obu tych elementów. Do najczęściej spotykanych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy należą: asystent parkowania, system wykrywania martwego pola, aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych i system wykrywania zmęczenia kierowcy.
Poziom 3 to najniższy poziom trybu automatycznego. Pojazdy, których układy spełniają wymagania poziomu 3, mogą do pewnego stopnia prowadzić pojazd samodzielnie, a kierowca ponownie przejmuje kierownicę na żądanie i po uprzednim powiadomieniu.
Od poziomu 4 pojazdy mogą jeździć samodzielnie bez konieczności przejmowania sterów przez kierowcę.
Przepisy dotyczące zautomatyzowanej jazdy poziomu 3 wchodzą obecnie do regularnej produkcji, podczas gdy poziom 4 jest oczekiwany do 2025 r.