Trzy wiodące na świecie linie lotnicze właśnie ujawniły, w jak ogromnym stopniu pandemia koronawirusa uderzyła w transport powietrzny.

Niemieckie Lufthansa i Delta Air uziemiły 1,5 tys. samolotów, natomiast linia Quantas Airways zwolniła blisko 30 tys. pracowników.

Lufthansa, największy lotniczy przewoźnik w Europie, zawiesi 95 proc. wszystkich lotów, redukując ich harmonogram do najmniejszego rozmiaru od 1955 roku. Delta uziemia połowę swojej floty i ograniczy liczbę dostępnych połączeń o 70 proc. Quantas z kolei zawiesza wszystkie międzynarodowe połączenia.

Reklama

- Koronawirus postawił całą światową gospodarkę i naszą firmę w niespotykanym dotąd wyjątkowym położeniu – powiedział CEO Lufthansy Carsten Spohr. – Nikt nie jest w stanie przewidzieć konsekwencji. Musimy przeciwdziałać tej niezwykłej sytuacji drastycznymi, a czasem bolesnymi środkami – dodał.

Linie lotnicze na całym świecie zmagają się z drastycznym spadkiem popytu na podróże oraz rządowymi ograniczeniami, takimi jak zawieszanie międzynarodowego transportu pasażerskiego. Firmy starają się łagodzić straty, jednak nawet pomimo podejmowanych działań będą potrzebowały publicznej pomocy. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego szacuje, że chodzi nawet o kwotę 200 mld dol.

>>> Czytaj też: Szef Lufthansy: Lotnictwo cywilne nie przetrwa bez pomocy państwa

Liczba rezerwacji lotów spadła w poprzednim tygodniu aż o 70 proc. Przychody Delty skurczą się w tym miesiącu zdaniem CEO firmy Eda Bastiana o prawie 2 mld dol. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Kwiecień ma być jeszcze gorszy. Około 10 tys. pracowników tej firmy złożyło wniosek o przyznanie dobrowolnego urlopu, a 5 tys. stewardess wyraziło zgodę na przejście na wcześniejszą emeryturę. Australijski Quantas zawiesza wszystkie międzynarodowe loty do co najmniej końca maja.

Zdaniem analityka rynku lotniczego Stanforda C. Bernsteina redukcja liczby lotów obniży o 60 proc. operacyjne koszty: zakupu paliwa, opłat lotniskowych i wydatków związanych z pasażerami. Celem linii powinno być ograniczenie pozostałych kosztów stałych o jedną trzecią.

Zdaniem Bloomberg News Lufthansa będzie ubiegała się o rządową pożyczkę, która może być częścią pakietu ratunkowego.