Jadą nowe pociągi. Impuls kolejowy dla Krakowa i Opola [ZDJĘCIA]
Newag produkuje w Nowym Sączu pociągi dla dwóch województw z południowej Polski. Dostawy właśnie ruszyły.
Newag produkuje w Nowym Sączu pociągi dla dwóch województw z południowej Polski. Dostawy właśnie ruszyły.
1 Każdy z zamówionych składów składa się z trzech członów. W wystroju wnętrza dominują kolory granatowy i szary – tak zażyczył sobie samorząd. Składy są niskopodłogowe. Zostały wyposażone w klimatyzację i wi-fi, a pod fotelami znajdują się gniazdka elektryczne, np. do ładowania laptopów. Pociągi są w stanie wozić pasażerów z prędkością do 160 km/h.
Media
2 Urząd Marszałkowski w Opolu podpisał umowę z Newagiem w październiku ubiegłego roku. A pięć składów to wcale nie musi być koniec. W kontrakcie jest „zaszyta” opcja na domówienie bez przetargu dwóch dodatkowych sztuk. Samorządowcy mają czas na decyzję do końca stycznia 2018 r. Jeśli okaże się, że pociągów będzie siedem, a nie pięć, umowa powiększy się do prawie 88,3 mln zł.
Media
3 Impuls to rodzina elektrycznych składów pasażerskich sprzedawanych przez Newag od 2011 r. w wersjach dwu-, trzy-, cztero-, pięcio- i sześcioczłonowych. Dotychczas producent dostarczył odbiorcom w różnych częściach Polski w sumie 103 takie składy. W lutym 2013 r. podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej Impuls ustanowił rekord prędkości pojazdu całkowicie polskiej konstrukcji, rozpędzając się do 211,6 km/h. W sierpniu 2015 r. rekord został pobity – teraz wynosi 225,2 km/h.
Media
4 W tym samym czasie Newag realizuje kontrakt na 13 pociągów Impuls dla Małopolski. Pojazdów jest w sumie 13 w dwóch wersjach: pięcioczłonowej 45WE i czteroczłonowej 31WE. Wartość umowy to ponad 279 mln zł (wraz z serwisem i utrzymaniem). Z tego cztery pojazdy są dziś na etapie montażu, cztery w trakcie spawania konstrukcji, a jeden w lakierni. Pociągi będą jeździły w kolorystyce nowego logo Małopolski.
Media
5 Sześć pojazdów zostanie dostarczonych do listopada br., a siedem kolejnych do lutego 2017 r. Miało być ich w sumie 12, ale samorząd Małopolski skorzystał z opcji dokupił jeden dodatkowy pojazd bez przetargu. Tu pojazdy trafią nie do miejscowego oddziału Przewozów Regionalnych, ale do marszałkowskiej spółki Koleje Małopolskie, która jest jego konkurentem. Obsłużą m.in. trasę Kraków-Tarnów. O ten kontrakt Newag stoczył istną bitwę prawną z Pesą Bydgoszcz w Krajowej Izbie Odwoławczej i w sądzie.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję