Każdy kibic i podróżny, który przybędzie do Polski podczas mistrzostw Euro 2012, ma czuć się pewnie i mieć możliwość swobodnego przemieszczania między miastami rozgrywek mistrzostw i w środkach transportowych komunikacji publicznej. Zapewnić mają to zintegrowane systemy informacji, nad zbudowaniem których pracują już dzisiaj kolej, drogowcy, zarządy transportów miejskich, a także władze samorządowe miast organizujących igrzyska.

Połączenia transportowe

System informacji ma zawierać nie tylko dane o głównych połączeniach transportowych z miejsca A do miejsca B, ale także oferty przewozowe wszystkich przewoźników, w tym komunikacji miejskiej, wybór najkrótszej trasy, informacja o cenach biletów, dodatkowych usługach, o bazie noclegowej i walorach turystycznych miast, sposobie dojazdu do stadionów, jak też informacje o rozgrywkach. W niektórych miastach trwają też prace nad wspólną ofertą taryfową, aby stworzyć „wspólny bilet”. Dostęp do systemu ma być łatwy i zróżnicowany, tak aby każdy mógł z niego skorzystać i, co najważniejsze, co najmniej w dwóch językach obcych: angielskim i niemieckim.
Na dworcach kolejowych powstaną centra obsługi bezpośredniej indywidualnego pasażera, do zbudowania których przymierza się PKP Intercity. Przewoźnik pracuje także nad spójnym systemem informacji o podróży, który będzie dostępny zarówno na pokładzie pociągu, na stronach internetowych, dostępny poprzez technologię GPS oraz w postaci infomatów na głównych dworcach PKP. Powstanie system informacji wewnątrz i na zewnątrz wagonów – elektroniczne tablice informacyjne w technologii LCD i LED, nowoczesny system radiofonii pociągowej, system informacji indywidualnej w postaci terminali mobilnych. Informację będzie można uzyskać bezpośrednio lub automatycznie. Zostanie uruchomiony nowy ogólnopolski numer dostępowy 19757 – bezpośredni dostęp ze wszystkich stref numeracyjnych dla abonentów wszystkich sieci telefonii stacjonarnej i komórkowej.
Reklama

Miejskie Systemy Informacji

Sprawne poruszanie się po mieście wymaga dobrze widocznej i precyzyjnej informacji o lokalizacji ulic oraz głównych obiektów miejskich – dotyczy to zarówno kierowców, jak i pieszych. Ma to zapewnić odpowiedni system znaków informacyjnych ułatwiających kibicom Euro 2012 poruszanie się po mieście, ze szczególnym uwzględnieniem przystanków tramwajowych, autobusowych i środków publicznego transportu. Władze Poznania planują np. uruchomienie sieci multimedialnych kiosków informacyjnych w miejscach najczęściej odwiedzanych przez turystów (m.in. Stary Rynek, Dworzec PKP, port lotniczy). Celem tego projektu ma być nie tylko ułatwienie dojazdu na stadion, ale też ułatwienie gościom odwiedzającym miasto dotarcie do najważniejszych atrakcji turystycznych miasta oraz szybszy i łatwiejszy dostęp do oferty turystycznej, kulturalnej i rekreacyjnej, zwłaszcza poza godzinami otwarcia informacji turystycznej. Powstaną też specjalne centra obsługi kibica, np. w Warszawie takie centrum zostanie ulokowane koło Pałacu Kultury i Nauki. Będą też wprowadzone specjalne oznakowania linii komunikacyjnych, zostaną wydane mapki ukazujące sieć komunikacyjną (np. w aglomeracji warszawskiej porozumienie w tej sprawie podpisali Zarząd Transportu Miejskiego z Kolejami Mazowieckimi i Warszawską Koleją Dojazdową), a także zintegrowany system informacji pasażerskiej. Warszawa zostanie podzielona na dwie strefy komunikacyjne i biletowe.

Oznakowania na drogach

Niestety istnieje ryzyko niezakończenia robót na wszystkich odcinkach dróg przed terminem rozpoczęcia mistrzostw Euro 2012. Jednakże jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – zrobi wszystko, aby w tym czasie ruch na drogach odbywał sie płynnie i bezpiecznie. Między innymi przyjęto nowe zasady nadawania nazw węzłom drogowym. W kwietniu wydano specjalne zarządzenie w sprawie ustalenia oznakowania kierunkowego dla dróg krajowych. Węzły drogowe oznacza się nazwami pobliskich miast lub miejscowości, posiadających istotne znaczenia gospodarcze lub komunikacyjne, albo istotnych z punktu widzenia historycznego albo kulturowego. Po zakończeniu weryfikacji i ostatecznym ustaleniu nazw dla węzłów drogowych planowane jest nadanie numerów wszystkim wyjazdom z dróg klasy S i A, tak jak ma to miejsce w innych krajach europejskich.
SYSTEM INFORMACJI MIEJSKIEJ (SIM)
Jest to system jednolitych pod względem wizualnym, architektonicznym i konstrukcyjnym nośników przekazujących informacje o charakterze miejskim.
Zakres treści przekazywanych przez SIM obejmuje między innymi:
● nazwy ulic
● nazwy lokalizacji
● adresy
● kierunkowskazy dla ruchu pieszego
● kierunkowskazy dla ruchu kołowego
● mapy
● plany najbliższej okolicy
● schematy komunikacyjne
● rozkłady jazdy
● informację turystyczną
● informację historyczną
Jednolitość stosowanych nośników jest najistotniejszą cechą skutecznego SIM-u, gdyż dzięki niej system może stać się łatwo rozpoznawalny i komunikatywny, może wpływać na poprawę miejskiego ładu wizualnego i na jakość przestrzeni publicznej. Bardzo ważną cechą skutecznego SIM-u jest również jego czytelność. Równie duże znaczenie ma dostępność i odpowiednia lokalizacja elementów, kompleksowość przekazywanych informacji i stosowanych nośników oraz spójność systemu z innymi elementami przestrzeni miejskiej oraz z innymi kanałami przekazu informacji miejskiej (na przykład z informacją miejską przekazywaną za pośrednictwem internetu).