Firmy nie zmniejszają świadczeń pozapłacowych na rzecz pracowników. Wręcz przeciwnie – prawie jedna trzecia przedsiębiorstw zapowiada, że w obecnym roku zwiększy budżet na te świadczenia. Przykładem może być grupa IKEA, która na początku roku wprowadziła dodatkowy 30-dniowy urlop, który może być wykorzystany po narodzinach dziecka. – Informacje o kryzysie nie wpłynęły na nasze decyzje związane z dodatkowymi benefitami – mówi Karolina Horoszczak z Grupy IKEA.
Najpopularniejsze świadczenia
W firmie oprócz specjalnej oferty ubezpieczenia oraz możliwości korzystania z obiektów sportowych, prywatnej opieki medycznej i zniżek na zakupy w sklepach IKEA, pracownicy otrzymują też dofinansowania do wyżywienia, upominki okolicznościowe, a w trudnych sytuacjach życiowych mogą liczyć na pomoc materialną. Kryzys nie spowodował też zawieszenia bądź likwidacji pakietu motywacyjnego w Grupie Żywiec. – Recesja daje nam szansę na łatwiejsze negocjacje z dostawcami, co pozwoli obniżać koszty świadczeń bez ich równoczesnego likwidowania bądź ograniczania – wyjaśnia Piotr Cwalina z Grupy Żywiec.
Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że już teraz około 95 proc. firm i instytucji ma przynajmniej jeden rodzaj świadczeń pozapłacowych. – Negocjowanie np. ubezpieczenia dla dużej liczby pracowników stwarza możliwość uzyskania bardziej korzystnych stawek niż w przypadku klientów indywidualnych – tłumaczy Agnieszka Durlik-Khouri, ekspert z Krajowej Izby Gospodarczej. Najszerszy zestaw świadczeń pozapłacowych oferuje pracownikom sektor farmaceutyczny oraz motoryzacyjny. Po środki pozapłacowe sięgają też często menedżerowie w energetyce. Duży wybór mają również pracownicy banków, a ograniczony – sieci handlowe.
Reklama
Szkolenia i wypoczynek
Co ciekawe, w Polsce szczególnie popularne są świadczenia, które podnoszą kompetencje zawodowe pracowników. Chodzi o szkolenia i kursy organizowane na zewnątrz firmy, a także wyjazdy integracyjne i kursy językowe. Nadal najbardziej popularnym sposobem dodatkowego nagradzania jest dofinansowanie wypoczynku. Rozwiązanie to stosuje 56 proc. firm. W prawie 40 proc. badanych przedsiębiorstw pracownikom oferowane są też kupony usługowe – podarunkowe czy żywieniowe. Najczęściej dotyczy to sektora publicznego i firm z kapitałem zagranicznym.
– Istotny jest również system ubezpieczeń dobrowolnych, karnety na zajęcia sportowe lub kulturalno-rozrywkowe – uważa Joanna Nowocień z firmy Capgemini Polska. Nielimitowany dostęp do kilkuset ośrodków sportowo-rekreacyjnych w bardzo atrakcyjnej cenie mają np. pracownicy Mars Polska. Firmy oferują też pracownikom bony towarowe wydawane przez sieci handlowe. Taka praktyka stosowana jest m.in. przez Tesco, Carrefour, Auchan czy Społem.
Opieka medyczna
Wśród pracowników popularnością cieszą się także benefity, które można zaoferować członkom rodziny pracownika. – Opieka medyczna dla pracowników i członków ich rodzin to z pewnością ułatwienie w rozwiązywaniu spraw, z jakimi zmierzamy się na co dzień – uważa Joanna Nowocień. Z takiej formy pomocy korzyści odnoszą też pracodawcy, którzy mają możliwość zaoferowania warunków niedostępnych dla pracownika jako indywidualnego klienta. Najczęściej są to grupowe ubezpieczenia zdrowotne w towarzystwie ubezpieczeniowym lub opłacają oni abonament w prywatnej firmie medycznej. Pracownicy firmy PricewaterhouseCoopers mogą np. wykupić dla swoich rodziców i teściów prawo do korzystania z prywatnej opieki medycznej.
Oferowanie zniżek na produkty własnego przedsiębiorstwa może stanowić element autopromocji. Niestety, zdaniem pracodawców dodatkowe świadczenia nie rozwiązują problemu. Pracownicy niechętnie bowiem akceptują obniżki wynagrodzeń, wolą ograniczenie świadczeń pozapłacowych.