Superszybka kolej ma połączyć Warszawę i Łódź z Poznaniem oraz Wrocławiem w 2020 roku. Nowa linia o długości 450 km to superinwestycja. Podobnej w Polsce jeszcze nie realizowano. Według pierwszych szacunków łączny koszt budowy linii i zakupu 35 pociągów rozwijających prędkość do 360 km/h pochłonie 26 mld zł.
Na czele konsorcjów stanęły: niemiecki Ingenieurbüro, francuska Systra, hiszpańskie Sener i Ingenieria oraz portugalski Pöyry Infra.
Najtańszą ofertę – 53,2 mln zł – złożyło konsorcjum z liderującym Ingenieurbüro. Najdroższą: Pöyry Infra – ponad 82 mln zł.
Reklama
Kolejarze najwyżej będą punktowali cenę, to aż 60 proc. wagi kryteriów.
– Najdalej w marcu poznamy firmy, które zrealizują pierwszy etap budowy linii KDP – mówi DGP Marek Pawlik, wiceprezes PKP PLK.
Linia KDP będzie pierwszą od lat 70. XX w., czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej, budową dużej linii kolejowej w Polsce.
Przygotowanie budowy linii dużych prędkości jest finansowane z programu Infrastruktura i Środowisko. Łącznie na wszystkie zadania związane z przygotowaniem budowy przeznaczono 290,1 mln zł.
Zwycięska firma będzie miała 13 miesięcy na opracowanie studium wykonalności linii i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową.
Po upływie 27 miesięcy od podpisania umowy firmy muszą opracować bardziej szczegółowe opracowania dla wybranego wariantu i raporty oddziaływania inwestycji na środowisko.