Holenderski serwis społecznościowy hyves.nl w sierpniu utracił pozycję lidera rynku na rzecz Facebooka. Amerykański gigant zdobył również Niemcy – największy rynek w Europie dystansując vz-netzwerke.net.

„Holendrzy, którzy chcą być w kontakcie ze znajomymi z zagranicy, nie mogą skorzystać z mojej platformy” – powiedział Marc de Vries, dyrektor zarządzający Hyvesa. „Jesteśmy tak małą firmą w tym zglobalizowanym świecie sieci, że nie możemy konkurować na międzynarodowym poziomie.”

Co prawda językowy i polityczny podział Europy sprzyjał rozwojowi regionalnych portali społecznościowych, jednak obecnie globalna skala Facebooka (ponad 800 milionów użytkowników) daje amerykańskiemu serwisowi dużą przewagę. Decyzja o uruchomieniu różnych wersji językowych pozwoliła mu zdobyć pozycję lidera na kontynencie i umocnić się w poszczególnych krajach.

>>> Zobacz też: Znajomości - prawdziwy powód sukcesu Facebooka, Twittera i YouTube

Reklama

Co się stało z Naszą-Klasą?

Jak podaje Bloomberg na krajowych rynkach Facebook wciąż ustępuje m.in. łotewskiemu draugiem.lv i polskiej Naszej-Klasie.

Uruchomiony 11 listopada 2006 r. serwis nasza-klasa.pl (obecnie nk.pl) należy do najpopularniejszych stron w polskim Internecie. W połowie zeszłego roku na portalu było zarejestrowanych 14 mln kont uzytkowników, z tego 6 proc. kont fikcyjnych.

>>> Zobacz też: Nasza Klasa odpowiada na wyzwanie Facebooka

Według badania Gemius Megapanel PBI w sierpniu 2011 pod względem liczby użytkowników domena nk.pl ustępowała tylko google.pl, youtube.com i onet.pl. Piątego pod tym względem Facebooka wyprzedzała zaledwie o 7 tys. osób, co przy ponad dwunastomilionowej rzeszy użytkowników obu domen oznacza zaledwie pół promila różnicy. Niewykluczone więc, że obecnie nasza-klasa dołączyła już do grona krajowych portali społecznościowych, które musiały uznać wyższość Facebooka.

Ofensywa rosyjska

Prawdziwy test czeka Facebooka (tak jak wszystkich podbijających Europę tyranów) na wschodnich rubieżach kontynentu. Na rynku rosyjskim portal Zuckerberga ma 9,3 mln użytkowników, zaś odnoklassniki.ru 27 mln, a vkontakte.ru aż 34,3 mln. W ciągu roku Facebook wzrósł o 67 proc. podczas gdy wymienione rosyjskie serwisy odpowiednio o 44 proc. i 13 proc.

Jednak rynki, takie jak rosyjski wciąż sa w stanie odeprzeć atak Facebooka, ponieważ mieszkańcy mają mniej zagranicznych kontaktów, twierdzi Jeffrey Mann, analityk Gartner Inc. „Na rynkach, takich jak Rosja jest pełno ludzi, którzy tak naprawdę komunikują się z innymi Rosjanami.” Z kolei Mike Shaw z londyńskiego ComScore uważa, że w ciągu roku Facebook uzyska pozycję lidera we wszystkich państwach Europy, w tym w Rosji.