Telefon komórkowy, smartfon – urządzenie, które mamy zawsze (lub prawie zawsze) pod ręką. Dlaczego więc nie wykorzystywać go nie tylko do rozmawiania, wysyłania maili, serfowania po Internecie, a też do płacenia?

Telefon komórkowy w ciągu ostatnich kilkunastu lat przeszedł prawdziwą metamorfozę. Od prostego urządzenia służącego do rozmów, wysyłania SMS’ów czy grania w „węża” do urządzenia prawdziwie multimedialnego, umożliwiającego przeglądanie stron internetowych, wysyłania i odbierania maili, oglądania filmów. Możliwości współczesnych aparatów są o wiele większe. Każdy użytkownik smartfona mógłby z pewnością długo wymieniać aplikacje, z których lubi korzystać. Kwestią czasu było „zaprzęgnięcie” telefonu do nowej roli i wykorzystywania go do wykonywania płatności.

Porównaj konta bankowe i znajdź najbardziej korzystne dla siebie

Pierwsze próby wykorzystania telefonu do dokonywania płatności zbliżeniowych miały miejsce kilka lat temu. Latem 2010 r. Inteligo pokazało rozwiązanie przygotowane wspólnie z MasterCard. Rozwiązaniem tym był telefon Samsung Avila wyposażony w technologię NFC oraz specjalną kartę SIM. Temat wykorzystywania telefonu komórkowego czy smartfona jako portfela powrócił pod koniec 2012 r. Jesienią 2012 r. Orange wspólnie z mBankiem wprowadził usługę Orange Cash, w listopadzie z kolei Orange we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK wprowadził program pilotażowy płatności mobilnych NFC za pomocą telefonu komórkowego. Wspomnieć też trzeba o aplikacji MyWallet wprowadzonej przez T-Mobile. Co w płatnościach mobilnych dzieje się teraz, wiosną 2013 r.? Przyjrzyjmy się zatem trzem różnym rozwiązaniom płatności mobilnych – dwa z nich są już wdrożone i można z nich korzystać, z trzeciego można będzie korzystać już niedługo. Zapraszamy do lektury.

Portfel w telefonie

Reklama

Dwóch operatorów telefonii komórkowej – T-Mobile i Orange oferują swoim abonentom usługi pod nazwą MyWallet (T-Mobile) i Orange Cash (Orange). Jakie są cechy wspólne obu rozwiązań? Wykorzystują smartfony z technologią NFC i wymagają specjalnej karty SIM. W obu przypadkach też wykorzystywana jest technologia MasterCard PayPass. Różnice polegają na:
• liczbie banków, z których ofert abonenci mogą korzystać. Abonenci T-Mobile mogą skorzystać z oferty mBanku, Getin Banku, Noble Banku i Raiffeisen Polbanku. W przypadku trzech pierwszych banków w telefonie „instalowana” jest karta debetowa. W przypadku Raiffeisen Polbanku – karta kredytowa Raiffeisen Polbank T-Mobile. Orange z kolei współpracuje z mBankiem
• liczbie telefonów wyposażonych w technologię NFC i wspierających usługi MyWallet i Orange Cash. W T-Mobile osoba zainteresowana płatnościami mobilnymi może wybierać spośród siedmiu telefonów. W ofercie Orange jest 19 modeli smartfonów wspierających usługę Orange Cash.
Jak to działa? Pokażemy to na przykładzie usługi MyWallet T-Mobile. Pierwszym krokiem jest zakup telefonu wspierającego usługę płatności mobilnej. Następnie należy pobrać i zainstalować aplikację MyWallet. I to zasadniczo wszystko. Przed dokonaniem płatności trzeba uruchomić aplikację MyWallet i zbliżyć telefon do terminalu (transakcje w kwocie powyżej 50 zł potwierdzane są PIN). Dla bezpieczeństwa antena NFC w telefonie można włączać dopiero przed dokonaniem transakcji i wyłączać po jej przeprowadzeniu.


Zarówno MyWallet jak i Orange Cash wystartowały w tym samym czasie – na przełomie października i listopada 2012 r. Z informacji podanych przez portal GoMobi.pl wynika, że wg stanu na koniec marca 2013 r. z oferty T-Mobile korzystało 10 tysięcy osób. Orange Cash aktywowało ponad dwukrotnie więcej osób – 24 tysiące.

IKO – czyli nie tylko telefon, nie tylko do płacenia

IKO, rozwiązanie bankowości mobilnej zaproponowane przez PKO Bank Polski, zadebiutowało na początku marca br. Od rozwiązań opisanych powyżej różni się przede wszystkim tym, że z IKO można skorzystać na prawie każdym telefonie komórkowym czy smartfonie. Dlaczego na prawie każdym? Dlatego, że obecnie aplikację IKO można pobrać na telefony z systemami iOS, Androidem, BlackBerry i Symbian. Bank pracuje jeszcze nad aplikacją dla Windows Phone. Możliwość płacenia w placówkach handlowo-usługowych jest tylko jedną opcji tej aplikacji. Dzięki IKO można:

• zapłacić telefonem za zakupy w sklepie (w placówkach oznaczonych „Płacę z IKO”) - informujemy sprzedawcę, że chcemy zapłacić z IKO, podajemy 6-cyfrowy kod wyświetlany na ekranie aplikacji IKO i zatwierdzamy płatność zielonym przyciskiem na terminalu. Następnie akceptujemy transakcję (zakupy pow. 100 zł akceptuje się kodem PIN używanym do logowania do aplikacji)

• wypłacić gotówkę z bankomatu za pomocą telefonu (bez potrzeby używania karty płatniczej) - w bankomacie wybieramy opcję „wypłata IKO”, wybieramy język i kwotę transakcji, podajemy 6-cyfrowy kod wyświetlany na ekranie aplikacji IKO i akceptujemy transakcję (wypłaty pow. 100 zł akceptuje się kodem PIN używanym do logowania do aplikacji). Przy pomocy IKO można wypłacać gotówkę z bankomatów należących do sieci PKO BP oraz Euronet

• zrobić przelew na numer telefonu (znając jedynie numer telefonu odbiorcy) - wybieramy opcję „Przelewy”, wprowadzamy numer telefonu odbiorcy przelewu, wpisujemy kwotę przelewu i jego tytuł, naciskamy „Wyślij”. Następnie akceptujemy transakcję (przelewy pow. 50 zł akceptuje się kodem PIN używanym do logowania do aplikacji)

• robić zakupy w Internecie (bez potrzeby logowania się do serwisu transakcyjnego) - po zrobieniu zakupów, jako metodę płatności wybieramy „Płacę z IKO”, podajemy 6-cyfrowy kod wyświetlany na ekranie aplikacji IKO i klikamy OK. Następnie akceptujemy transakcję (płatności pow. 50 zł akceptuje się kodem PIN używanym do logowania do aplikacji)

• tworzyć czeki umożliwiające płacenie w sklepach lub wypłatę pieniędzy z bankomatu - wybieramy funkcję „Czeki” i „Utwórz czek”, wpisujemy kwotę czeku, wybieramy czas jego ważności (15 minut, 2 godziny, 12 godzin, 24 godziny i 72 godziny), możemy także nadać tytuł czeku, naciskamy „Zapisz”, potwierdzamy utworzenie czeku kodem PIN. Gotowy czek możemy zapisać w aplikacji (można mieć aktywnych maksymalnie 5 aktywnych czeków) lub go wysłać (SMS-em lub mailem).

Każdą z wymienionych powyżej operacji trzeba poprzedzić uruchomieniem aplikacji IKO i zalogowaniem się do niej kodem PIN nadanym przy jej aktywacji.

Jak to działa? Pierwszym krokiem jest pobranie aplikacji IKO (posiadacze telefonów z systemami Symbian lub BlackBerry mogą pobrać IKO wyłącznie przez serwis transakcyjny iPKO). Krokiem drugim jest zarejestrowanie pobranej aplikacji w serwisie transakcyjnym iPKO. Następnie można już korzystać z aplikacji.

Tak jak każda aplikacja czy program komputerowy, tak i IKO ma pewne minusy. A właściwie jeden minus. Obecnie mogą z niej korzystać jedynie klienci PKO Banku Polskiego. Bank poszedł „na rękę” osoby, które nie korzystały dotąd z usług PKO BP mogą założyć SUPERKONTO z IKO. Rachunek ten prowadzony jest za darmo pod warunkiem posiadania przez klienta aktywnego kanału mobilnego w ostatnim dniu miesiąca. W przeciwnym razie opłata wynosi 6,90 zł. Do konta może być wydana karta debetowa. Korzystanie z niej jest bezpłatne pod warunkiem wykonania za jej pomocą transakcji bezgotówkowych na kwotę co najmniej 350 zł miesięcznie (w przeciwnym razie opłata za kartę wynosi 3,50 zł miesięcznie).

Z informacji uzyskanych z PKO BP wynika, że obecnie jest aktywnych ponad 20 000 aplikacji IKO. Zdecydowanie najczęściej aplikację pobierają użytkownicy telefonów z systemami Android (ponad 70%). Na drugim miejscu znajdują się użytkownicy telefonów z nadgryzionym jabłkiem w logo (ponad 20%). Od startu IKO użytkownicy aplikacji dokonali przy jej użyciu transakcji na łączną kwotę około 3 mln zł. Największą popularnością cieszyły się wypłaty gotówki z bankomatów za pomocą telefonu – stanowią ponad 2/3 wszystkich transakcji IKO. Pozostała 1/3 dzieli się równo na płatności w sklepach oraz przelewy na numer telefonu. Płatności IKO można dokonać w niemal 30 tysiącach terminali Service.

Nadchodzi MASSPAY…

Jeszcze jednym sposobem dokonywania płatności mobilnych, o którym chcielibyśmy wspomnieć jest MASSPAY. Jest to system rozliczeniowy, który obecnie jest – jak dowiedział się TotalMoney.pl – „w fazie ostatnich testów technicznych przed komercyjnym uruchomieniem usługi mobilnych płatności, co powinno nastąpić latem tego roku”.

MASSPAY S.A. jest polską firmą założoną w 2010 roku, która na bazie autorskiej, opatentowanej technologii opracowała nowoczesny system mobilnych płatności. Oferowana przez MASSPAY usługa pozwala płacić za kupowane towary lub usługi przy użyciu dowolnego, nawet najprostszego telefonu komórkowego GSM, bez potrzeby instalowania jakiejkolwiek aplikacji i bez żadnej opłaty transakcyjnej.

Jak będzie przebiegała płatność przy wykorzystaniu systemu MASSPAY? Po zapoznaniu się z informacjami uzyskanymi od firmy MASSPAY, która system opracowała i wdraża, można powiedzieć, że będzie ona równie prosta jak w przypadku IKO. Punkt handlowo-usługowy, w którym można będzie dokonać płatności przy użyciu systemu MASSPAY będzie odpowiednio oznakowany i będzie miał przyznany swój indywidualny numer MASSPAY. Przy kasie osoba kupująca będzie informowała o wyborze MASSPAY jako formy płatności. W sklepie „stacjonarnym” płatność MASSPAY będzie uruchomiona na terminalu kasowym POS, a sklepy internetowe będą umożliwiały płatność mobilną po wybraniu MASSPAY przez kupującego. Następnie kupujący dzwoni pod numer MASSPAY (lub skanuje kod QR) wskazany na naklejce w punkcie sprzedaży lub na ekranie transakcyjnym sklepu internetowego. Na ekranie telefonu klienta pojawia się tekst ze szczegółami transakcji i żądaniem potwierdzenia transakcji indywidualnym kodem PIN klienta. Klient potwierdza zakup wprowadzając swój PIN. Sprzedawca i kupujący otrzymują potwierdzenie płatności. Kupujący dodatkowo konsument otrzymuje SMS z elektronicznym paragonem transakcji.

Porównaj konta osobiste, które założysz nie wychodząc z domu

Od przybytku głowa nie boli…

Opisaliśmy trzy rozwiązania, dzięki którym telefon, który znaczna większość z nas ma praktycznie cały czas przy sobie, może być wykorzystany jako elektroniczna portmonetka. Cieszyć powinno to, że Polacy mogą korzystać z nowoczesnych rozwiązań, a jeszcze bardziej to, że nie są „skazani” na korzystanie z rozwiązania oferowanego tylko przez jednego dostawcę. Trzeba jeszcze przypomnieć, że nad swoim rozwiązaniem płatności mobilnych pracuje także jedna z większych w Polsce sieci sklepów – Biedronka. Wygląda na to, że niedługo – przynajmniej część z nas będzie mogła robić zakupy bez potrzeby noszenia przy sobie portfela z pieniędzmi.