Umowa między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a należącym do Grupy Azoty Zarządem Morskiego Portu Police Sp. z o.o. pozwala na przygotowanie dokumentacji odgałęzienia, prowadzącego ze stacji kolejowej Police do portu Police. Jak poinformował w poniedziałek rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Mirosław Siemieniec, wybudowany zostanie nowy tor i sieć trakcyjna, zamontowane będą też urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji powstanie też nowy wiadukt kolejowy nad ulicą Jasienicką; ma zapewnić sprawny i bezpieczny przejazd pociągów, bez ograniczeń ruchu na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno – Tanowo).

"W ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują kontrakty związane z poprawą dostępności do portów w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu i Policach. Przygotowywana wspólna inwestycja PLK z Zarządem Morskiego Portu Police zwiększy możliwości przeładunku towarów między transportem kolejowym a morskim" – powiedział, cytowany w komunikacie członek Zarządu PKP PLK S.A. Arnold Bresch.

Najpierw przygotowana ma być dokumentacja, konieczne będzie też uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych i pozwolenia na budowę. W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca dokumentacji, następnie prowadzone będą prace. Jak poinformowano, PKP PLK S.A. kończą procedurę wyłaniania wykonawcy dokumentacji, podpisanie umowy planowane jest na styczeń.

Dzięki pracom mają się zwiększyć możliwości przeładunkowe portu, poprawić ma się też jego dostępność. Pociągi towarowe, które jeżdżą linią Szczecin – Trzebież do portu w Policach muszą obecnie przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego odcinka toru, dostawa ładunków ma być krótsza i sprawniejsza, możliwy będzie też przejazd większej liczby składów.

Przedsięwzięcie, które ma przynieść korzyści gospodarcze dla regionu, stworzy także – jak wskazano – dodatkowe możliwości rozwoju Grupy Azoty: spółka co roku wykorzystuje transport kolejowy do przewozu kilku milionów ton produktów i surowców.

Reklama

"Porty mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ sprowadzamy przez nie dużą część surowców i eksportujemy wytworzone produkty. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągać dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. (…) Logistyka budowanego przez nas kompleksu chemicznego, znanego jako Polimery Police, opiera się przede wszystkim na transporcie morskim" – wskazał prezes Grupy Azoty Police i Grupy Azoty S.A. Wojciech Wardacki.

Jak zaznaczył prezes Zarządu Morskiego Portu Police Andrzej Łuc, port w Policach, który rocznie odprawia prawie 2 mln ton towarów, dzięki budowie nowego toru "po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe".

Wstępna wartość inwestycji szacowana jest na 122 mln zł. Koszty pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. Każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Dokładny termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od pozyskania źródeł finansowania.(PAP)

autorka: Elżbieta Bielecka