Obecnie PKN Orlen jest największym franczyzodawcą wśród podmiotów paliwowych w Polsce - franczyza to forma działalności oparta na udzieleniu licencji przez franczyzodawcę, która zobowiązuje franczyzobiorcę do stosowania m.in. znaku i nazwy handlowej produktu oraz stosowania opracowanych przez franczyzodawcę standardów.

Według dyrektora wykonawczego ds. sprzedaży detalicznej PKN Orlen Marka Podstawy, "franczyzowy kanał sprzedaży będzie rozwijany, a oferta zostanie dostosowana do potencjalnych kontrahentów oraz warunków rynkowych". "Naszym celem będzie raczej udział kontrolowanych przez nas marek Orlen i Bliska w rynku sprzedaży detalicznej niż konkretna liczba stacji franczyzowych" - zaznaczył Podstawa, cytowany przez "Orlen Ekspres".

Podstawa przypomniał, iż strategia PKN Orlen zakłada wzrost udziału marek płockiego koncernu w sprzedaży detalicznej z 28 proc. w 2007 r. do 32 proc. w 2013 r. "Udział ten będziemy osiągać przez poprawę efektywności rynkowej istniejących stacji oraz rozwój sieci stacji własnych i franczyzowych w zależności od atrakcyjności ekonomicznej indywidualnych projektów. Na tym etapie trudno więc mówić o docelowej stacji w poszczególnych barwach" - powiedział.

W najbliższym czasie PKN Orlen chce przedstawić do rozważenia dotychczasowym i nowym fanczyzobiorcom nowe umowy, które mają być "konkurencyjne w stosunku do innych tego typu ofert na polskim rynku". Nowe umowy franczyzowe zawierają m.in. zmianę rozliczeń w zakupach paliw od płockiego koncernu.

Reklama

Obecnie cena paliw PKN Orlen oferowanych franczyzobiorcom oparta jest na notowaniach cen ropy naftowej na trzech giełdach europejskich i zależy od okresowych wahań tych notowań, a także wahań kursów walut. "Natomiast obecnie będzie ona stabilniejsza i bardziej czytelna dla naszych partnerów i łatwiejsza do porównania z innymi ofertami, gdyż zostanie oparta o nasze transakcje spotowe, odnoszące się bezpośrednio do rynku polskiego" - powiedział cytowany w "Orlen Ekspresie" dyrektor biura rozwoju biznesu detalicznego płockiego koncernu Jerzy Gąsiorowski.

Nowe umowy zakładają także, że franczyzobiorca będzie miał wybór sposobu dostaw paliwa z PKN Orlen, jak dotychczas - poprzez OrlenTransport lub transportem własnym. Nadal obowiązywała będzie wymagana wyłączność zaopatrywania stacji w paliwa płockiego koncernu. Obecnie PKN Orlen posiada ogółem 1334 stacji własnych. Na koniec 2008 r. płocki koncern miał 356 kontraktów z partnerami franczyzowymi, w tym 227 obejmowało stacje z logo Orlen, a 129 stacje z logo Bliska. W niebiesko-białej marce stacji patronackich Petrochemia Płock działają jeszcze 124 placówki.