Na stronie ECK interaktywna aplikacja "Konsument po wakacjach" pozwala wybrać jedną z sześciu opcji - podróże samolotem, transakcje on-line, usługi turystyczne, wynajem auta, zakupy towarów i usług, zniszczony bagaż. Na stronach można znaleźć informacje dotyczące przysługujących nam praw, wysokości ewentualnego odszkodowania oraz wskazówki jak składać reklamację. Przez formularz na stronie www można zapytać o konkretny dotyczący nas przypadek.

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) działa w Polsce od roku 2005 na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Polskie Centrum, działa w sieci podobnych ośrodków z innych krajów UE, Norwegii oraz Islandii - ECC-Net. Zajmuje się informowaniem o prawach konsumentów w Unii i doradzaniem im w polubownym rozwiązywaniu sporów. Centrum jest pośrednikiem pomiędzy konsumentem, a instytucjami działającymi na rzecz ochrony konsumentów w krajach UE. Utrzymuje się z dotacji unijnych.

W sprawach dotyczących m.in. reklamacji można także szukać porady u miejskich, lub powiatowych rzeczników konsumentów.

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w 2008 r. 371 rzeczników udzieliło ponad 300 tys. porad i informacji. Spośród nich prawie 37 tys. porad dotyczyło prawa do reklamacji obuwia, blisko 29 tys. - sprzętu RTV i AGD, a 17 tys. - elementów wyposażenia wnętrz. 23 tys. porad rzecznicy udzielili w sprawach jakości usług telekomunikacyjnych, prawie 15 tys. - usług remontowo-budowlanych, a 10 tys. skarg dotyczyło usług bankowych.

Reklama

Przy rozwiązywaniu spraw konsumenckich pomagają także m.in. pozarządowa Federacja Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl) i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www.skp.pl). Stowarzyszenie uruchomiło bezpłatną infolinię 0 800 800 008. Informacji można też szukać w samym Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl). Sporne kwestie rozwiązują sądy polubowne działające przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.