Dziś w dawnych zakładach Daewoo w Lublinie wielka feta. Nowy właściciel firmy prezentuje dostawczego Pasagona i terenowego Honkera. W listopadzie auta trafią do sprzedaży.
– Cena bazowa Honkera to 75 tys. zł, a Pasagona w zależności od modelu od 60 do 80 tys. zł – mówi Zbigniew Tymiński, prezes i współwłaściciel DZT Tymińscy.

>>> Zobacz, jak wyglądają nowe polskie auta: Honker i Pasagon

Rynek odżywa

Reklama
Eksperci przed oficjalną premierą nie chcą komentować szans nowych aut na polskim rynku. Jednak twierdzą, że to dobry moment na wejście z nowym produktem. W tym roku co prawda w naszym kraju sprzedano tylko 24,5 tys. samochodów dostawczych, czyli o 11 proc. mniej niż rok temu, jednak w ostatnich miesiącach nieoczekiwanie te fatalne wyniki zaczęły się poprawiać. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego już w sierpniu tego roku sprzedano w naszym kraju 2,9 tys. pojazdów – o 5,5 proc. więcej niż rok temu.
– Wyhamowanie spadku sprzedaży jest coraz wyraźniejsze – potwierdza Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ale Piotr Danielewicz, rzecznik prasowy Volkswagen Poznań, największego producenta samochodów dostawczych w naszym kraju, zastrzega, że rynek w dalszym ciągu jest nieprzewidywalny, zarówno w Polsce, jak i na świecie.
– Jeszcze za wcześnie na mówienie o końcu kryzysu, bo dobre wyniki, jakie notują koncerny motoryzacyjne, to tak naprawdę w głównej mierze zasługa rynku chińskiego – twierdzi Danielewicz.
Mimo to do końca sierpnia z poznańskiej fabryki wyjechało aż 47,9 tys. aut, o blisko 50 proc. więcej niż rok temu.

Skromny plan

Zbigniew Tymiński zakłada, że w jego fabryce będzie powstawać rocznie tylko 10 tys. samochodów. Ale zaznacza, że osiągniecie takiego pułapu zajmie mu przynajmniej dwa, trzy lata. Jednak DZT daleko do potęgi Volkswagena, bo to klasyczny przykład firmy rodzinnej, w stu procentach opartej na kapitale polskim.
Oprócz produkcji samochodów przedsiębiorstwo dostarcza także komponenty samochodowe na pierwszy montaż do Lanosa produkowanego na Ukrainie, Chevroleta Aveo dla FSO Żerań oraz do samochodu Kia na Słowacji. Majątek upadłych zakładów w Lublinie, w tym linię montażową i prawa do produkcji Honkera, firma kupiła rok temu od syndyka Daewoo i Intrall.
ikona lupy />
Produkcja aut dostawczych w Polsce / DGP
ikona lupy />
Honker pick up. fot. materiały prasowe producenta DZT Tymińscy / Inne