Z kolei wskaźnik wyprzedzający wyniósł -26,7 pkt (wobec -26,1 pkt miesiąc wcześniej i -29,7 pkt rok wcześniej). "W ostatnim miesiącu konsumenci oceniają mniej niekorzystnie osiągane (w ostatnich 12 miesiącach) i oczekiwane zmiany w sytuacji swoich gospodarstw domowych (w następnych 12 miesiącach), oczekiwane zmiany w sytuacji gospodarczej kraju (w następnych 12 miesiącach) oraz zasadność dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnej sytuacji.

Natomiast bardziej niekorzystnie niż w poprzednim miesiącu konsumenci oceniają osiągane zmiany w sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) oraz oczekiwane zmiany w poziomie bezrobocia i możliwości oszczędzania pieniędzy (w następnych 12 miesiącach)" - głosi komunikat. Badania koniunktury konsumenckiej są prowadzone z częstotliwością miesięczną od stycznia 2004 roku przez GUS i NBP.

Wskaźniki mogą przyjmować wartość od -100 do +100 pkt (wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie). W październiku 2010 r. badanie przeprowadzono na próbie 1 747 gospodarstw domowych.