Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w listopadzie (w porównaniu do października) o 0,9 pkt proc. do minus 20,1 pkt proc. i był niższy niż przed rokiem o 1,6 pkt proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zmniejszył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,3 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 27,0 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była wyższa niż przed rokiem o 0,7 pkt proc.

"Zanotowane w listopadzie 2010 r. niekorzystne tendencje w koniunkturze konsumenckiej były wynikiem pogorszenia większości czynników determinujących nastroje konsumenckie w stosunku do poprzedniego miesiąca. W listopadzie br. konsumenci oceniali bardziej niekorzystnie zarówno osiągane (w ostatnich 12 miesiącach) jak i oczekiwane (w następnych 12 miesiącach) zmiany w sytuacji finansowej swoich gospodarstw domowych i w sytuacji gospodarczej kraju" - napisano.

"Coraz bardziej niekorzystnie konsumenci oceniają także oczekiwane zmiany w sytuacji na rynku pracy, wyrażające się obawą przed wzrostem bezrobocia. Minimalnie poprawiły się oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnej sytuacji, natomiast istotnie poprawiły się oceny możliwości oszczędzania pieniędzy (w następnych 12 miesiącach)" - dodano.

Reklama