Z danych Urzędu wynika, że m.in. 611 skarg dotyczyło odwołania lotów, 324 - ich opóźnień, a 65 - odmowy przyjęcia na pokład samolotu - powiedziała w czwartek Krasnodębska.

>>> Czytaj też: Brutalnie skuteczny biznes Ryanaira - kupuj bilet, albo spadaj

Komisja Ochrony Praw Pasażerów, rozpatrująca w ULC skargi pasażerów, wydała 86 decyzji, w wyniku których nałożono na przewoźników lotniczych kary pieniężne na łączną kwotę ok. 156 tys. zł. Najniższa kara wyniosła 200 zł, a najwyższa 8 tys.700 zł.

ULC poinformował w komunikacie, że w 2010 r. wystąpiły dwie sytuacje, które spowodowały wzrost liczby skarg na przewoźników lotniczych. Pierwszą z nich był wybuch wulkanu na Islandii i zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Europą na przełomie kwietnia i maja. Drugą - paraliż lotnisk w zachodniej Europie spowodowany opadami śniegu.

"Warto zauważyć, że w porównaniu do sytuacji zaobserwowanej na niektórych lotniskach Europy Zachodniej, polskie porty lotnicze okazały się lepiej przygotowane do funkcjonowania w warunkach zimowych, tj. w sytuacji wystąpienia niskich temperatur oraz znacznych opadów śniegu" - ocenił ULC.

Reklama

KOPP przeprowadziła w ubiegłym roku 18 kontroli na 5 portach lotniczych - Katowice, Kraków, Łódź, Szczecin, Warszawa. Jej celem było sprawdzenie w zakresie informowania klientów linii lotniczych o przysługujących im prawach. Sprawdzono treść ulotek i plakatów informacyjnych oraz procedury przewoźników dotyczące postępowań w przypadku wystąpienia nieregularności w realizacji przewozów lotniczych.

"Wszystkie lotniska posiadają odpowiednie materiały informacyjne, rozmieszczone we właściwych miejscach - na stanowiskach check-in w halach odlotów oraz w okolicach wyjść do samolotów. Przygotowane wcześniej ulotki wręczane są w przypadku odwołania lotu, opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia pasażerów na pokład samolotu" - poinformował ULC.

Według Urzędu, ogólny wzrost liczby skarg wszystkich rodzajów spowodowany jest coraz większą świadomością prawną osób podróżujących samolotami. "Coraz częściej pasażerowie stawiając się do odprawy biletowo-bagażowej dokładnie wiedzą, jakie przewoźnik lotniczy ma wobec nich obowiązki, jeśli dojdzie do sytuacji opóźnienia ich lotu, odwołania lotu, bądź jeśli przewoźnik odmówi przyjęcia pasażera na pokład samolotu" - czytamy w komunikacie.