Raport „Retail Banking Radar 2013” zawiera wnioski z badania europejskiej bankowości detalicznej, przeprowadzonego przez A.T. Kearney. Z dokumentu wynika, że polskie banki pod względem efektywności kosztowej znajdują się w europejskiej czołówce.

Pięć lat po wybuchu światowego kryzysu finansowego na skutek zawirowań na rynkach regionalne różnice w Europie są coraz bardziej widoczne. Pod względem bankowości detalicznej mamy do czynienia z czterema regionami w Europie – uważa jeden z autorów badania Maciej Gawinecki. Autor ten wyróżnia:

  • Skandynawię i Szwajcarię, gdzie zysk przypadający na klienta i produktywność pracowników osiągają najwyższe wartości;
  • Kraje śródziemnomorskie, w których pomimo zmian strukturalnych i cięć kosztów rentowność spadła do najniższego w historii poziomu;
Reklama
  • Europę Zachodnią, charakteryzującą się relatywnie stabilną kondycją, ze spowolnionym wzrostem i ograniczeniem marż;
  • Europę Wschodnią i Bałkany, region najbardziej zróżnicowany, ale wykazujący oznaki stabilizacji (poza Węgrami Rumunią).

Polska goni Europę Zachodnią

Polskie banki dzięki średniorocznemu wzrostowi zysków brutto na poziomie 20 proc. od 2009 roku starają się dogonić Europę Zachodnią. Utrzymujący się wzrost zysków sprawia, że polskie banki zbliżają się do poziomu sprzed kryzysu 2009 r.
Marcin Sieczek z A.T. Kearney studzi jednak optymizm: „Wprawdzie polskie banki poprawiły wskaźniki efektywności kosztowej, ale nadal pozostają w tyle za zachodnioeuropejskimi pod względem przychodów generowanych na klienta”.

Wśród wielu wskaźników analizowanych w ramach „Retail Banking Radar” (m.in. przychód na klienta, przychód na pracownika, zysk brutto na klienta), pod względem wskaźnika kosztów do przychodów polskie banki uzyskały najwyższą z branych pod uwagę krajów, plasując się obok krajów skandynawskim i Szwajcarii.

W przypadku każdego z analizowanych wskaźników polskie banki osiągają lepsze wyniki niż banki z grupy Europa Wschodnia i Bałkany, do której zaliczono nasz kraj (zobacz grafikę).

Rekomendacje

Autorzy badania wyróżniają trzy obszary, na których banki powinny się w najbliższym czasie skoncentrować.

Po pierwsze, w raporcie zaleca się bankom powrót do podstawowych produktów, kluczowych dla rentowności banków, czyli rachunków i płatności, kredytów hipotecznych oraz inwestycji.

Po drugie, A.T. Kearney wskazuje na dbałość o doskonałość operacyjną. Jak czytamy w raporcie, myślenie o kosztach nie może ograniczać się do redukcji personelu, gdyż banki potrzebują więcej średnioterminowych zmian strukturalnych, np. zmiana formatu oddziałów.

Po trzecie, autorzy raportu zalecają bankom uporządkowanie portfela dłużnego.

O badaniu:

Doroczne badanie A.T. Kearney Retail Banking Radar, monitoruje wyniki 93 banków detalicznych i oddziałów bankowości detalicznej w 24 europejskich krajach. W tym roku po raz pierwszy do badano włączono również 11 rynków bankowości detalicznej w Europie Wschodniej – włączając w to 8 czołowych banków w Polsce.