Na bazie wypracowanych wyników zarząd ocenia, że trudno będzie w 2013 r. powtórzyć ubiegłoroczny zysk netto, który sięgnął 45,4 mln zł, poinformowali przedstawiciele Banku Pocztowego.

"Będziemy walczyć o to, żeby zrobić plan, ale będzie trudno głównie ze względu na spadek wyniku odsetkowego. Nasza strategia rozwoju w oparciu o współpracę z Pocztą Polską jest nadal aktualna i tam, gdzie może bez potrzeb kapitałowych jest konsekwentnie realizowana. Wydaje nam się, że będziemy mogli kontynuować wzrost w tym obszarze" - powiedział prezes Tomasz Bogus podczas spotkania z dziennikarzami.

Wynik na działalności bankowej wyniósł 220 mln zł po trzech kwartałach i był porównywalny z wynikiem zanotowanym rok wcześniej.

Koszty spadły o 0,7% r/r do 163 mln zł. Wskaźnik koszty do dochodów wyniósł 73,4% na koniec września wobec 75,1% rok wcześniej.

Reklama

"W dalszym ciągu skutecznie udaje nam się ograniczać koszty, co skutkuje poprawą efektywności banku. Sam zysk netto był 20% niższy w skali roku. III kw. był szczególnie dobry, po trudnych dwóch kwartałach. Liczymy, że w całym roku będzie on zgodny z planem, ale może być ciężko " - powiedział Bogus.

Wynik odsetkowy wzrósł o 3,6% r/r do 172,4 mln zł dzięki zwiększeniu wolumenu kredytów. Marża odsetkowa netto spadła do 3,4% wobec 3,8%, głównie ze względu na spadek rynkowych stóp procentowych. Wynik prowizyjny lekko spadł o 5,5% r/r do 40,2 mln zł w związku z malejącą liczbą rozliczeń z Pocztą Polską.

Wskaźnik kredytów zagrożonych NPL wzrósł o 0,8 pkt proc. do 5,6% na koniec września. Koszt ryzyka wzrósł o 0,3 pkt proc. do 0,9% na koniec września.

Suma bilansowa wyniosła 6,5 mld zł na koniec września i wzrosła o 2% w skali roku.

Saldo depozytów spadło do 5,4 mld zł z 5,6 mld zł rok wcześniej, co było spowodowane niższym wolumenem środków grupy Poczty Polskiej. Saldo depozytów bankowości detalicznej wzrosło o 11,5%r/r do prawie 4 mld zł.

Liczba klientów detalicznych przyrosła o 104 tys. od początku roku i o 158 tys. w skali roku do 1,42 mln na koniec 2013 r.

"Tempo wzrostu liczby rachunków i klientów jest bardzo dobre. Jeśli chodzi o wolumeny, wzrośliśmy o 9%. Ta dynamika jest ciągle wyższa niż rynek, nie mniej jednak jest istotnie niższa od tego, co realizowaliśmy w ostatnich3 latach, tj. wzrosty rzędu 30,40% w skali roku. Jest to związane ze świadomym wyhamowaniem tempa akcji kredytowej na skutek konieczności utrzymania miar kapitałowych na wymaganych przez nadzór poziomach oraz braku porozumienia co do dokapitalizowania ze strony głównych akcjonariuszy" – powiedział Bogus.

Dodał, że bank utrzymuje tempo wzrostu w kredytach konsumpcyjnych, wyhamował natomiast sprzedaż kredytów hipotecznych i biznesowych.

"Dostosowaliśmy tempo rozwoju banku do możliwości kapitałowych, skupiamy się na wzroście efektywności i realizacji wyniku" - zaznaczył.

W I-III kw. sprzedaż kredytów instytucjonalnych spadła o 46,5% r/r do 145 mln zł.

Sprzedaż kredytów detalicznych spadła o 33,7% r/r do 824 mln zł, w tym spadek w kredytach hipotecznych wyniósł prawie 70%, a sprzedaż tych kredytów wyniosła 234 mln zł w I-III kw. 2013.

W kredytach gotówkowych bank zanotował wzrost sprzedaży, we wrześniu wyniosła ona 100 mln zł, a w całym kwartale 269 mln zł.

"W nowej sprzedaży blisko 90% sprzedaży to zakłady o obniżonym ryzyku, mamy w bazie ok. 30 tys. tego typu firm, a aktywna sprzedaż. Naszą intencją jest, aby ta sprzedaż w IV kw. była również wysoka, a IV kw. chcemy zamknąć nową sprzedaż na poziomie 300 mln zł"- powiedział wiceprezes Szymon Midera.

Saldo kredytów brutto wyniosło 5 mld zł na koniec września wobec 4,6 mld zł rok wcześniej (wzrost o 9,1% r.)

Sieć Banku Pocztowego i Poczty Polskiej na koniec września liczyła 243 mikrooddziały banku i 153 Pocztowe Strefy Finansowe. Sieć własna Banku Pocztowego (placówki, oddziały, mikrooddziały) liczyła 282 punkty.