Instytut wciąż nie dysponuje dokładnymi danymi na temat zużycia surowca w 2014 roku, jednak z wyliczeń wynika, że w zeszłym roku na terenie kraju wydobyto 0,92 mln ton ropy, a importowano 23,6 mln ton. Według obecnych informacji instytutu nie ma podstaw, by sądzić, że złoża ropy w polskich łupkach w znaczący sposób zmienią ten bilans.
Naftoport wykarmi też Niemców
Według danych gdańskiego Naftoportu zapotrzebowanie Polski na ropę naftową, może być zaspokojone wyłącznie dzięki tankowcom.
- Typowe transporty ropy do Gdańska wynoszą od 80 do 145 tys. ton metrycznych. Przeładunek tankowca w terminalu trwa ok. doby. Uwzględniając rotację statków; holowanie, cumowanie, procedury graniczne i celne, tankowiec od momentu wejścia na redę do wyjścia w morze spędza w porcie 30-36 godzin – wskazuje Dariusz Kobierecki, Prezes Zarządu w polskim Naftoporcie - Naftoport posiada obecnie 5 stanowisk przeładunkowych, w tym 3 do obsługi oceanicznych tankowców, przewożących ropę naftową. Przy każdym z nich można obsłużyć 180 statków i przeładować ok. 18 mln ton ropy naftowej rocznie .
Tym samym zdolności przeładunkowe Naftoportu są w stanie zaspokoić nie tylko zapotrzebowanie polskich przetwórców, ale także dwie rafinerie w Niemczech, połączone z Polską w ramach rurociągu Przyjaźń.
Ogranicza nas tylko Bałtyk
Największy zbudowany w historii tankowiec nazywał się TT Knock Newis, miał długość 458 metrów, 69 metrów szerokości i mieścił w sobie 650 tys. m sześciennych ropy naftowej, co oznaczało, że miał nośność (DWT) 647,955 ton. Odpowiada to niecałym 3 proc. polskiego rocznego zapotrzebowania na surowiec.
Jednak ze względu na zanurzenie (24,6m) nie byłby w stanie wpłynąć do Naftoportu w Gdańsku. Prezes Naftoportu wskazuje, że ograniczeniem żeglugi na Bałtyku jest głębokość Cieśnin Duńskich wynosząca 15 metrów.
- Ropa naftowa przewożona jest do Polski tankowcami klasy Aframax (skrót od average freight rate assessment maximal) o nośności (DWT) 80-120 tys. ton oraz większymi jednostkami Suezmax (nazwa i parametry statków wynikają z ograniczeń Kanału Sueskiego) rzędu 120-200 tys DWT. – mówi Dariusz Kobierecki - Sporadycznie obsługiwane były również większe jednostki typu VLCC (very large crude carrier). W praktyce każdy statek mogący wpłynąć na Bałtyk, może być również obsłużony w naszym terminalu – podsumowuje.
Komentarze(5)
Pokaż:
inetnum: 178.62.0.0 - 178.62.127.255
netname: DIGITALOCEAN-LON-1
descr: DigitalOcean London
country: GB
admin-c: BU332-RIPE
tech-c: BU332-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: digitalocean
mnt-lower: digitalocean
mnt-routes: digitalocean
created: 2014-04-07T06:16:03Z
last-modified: 2014-04-07T06:16:03Z
source: RIPE # Filtered
person: Ben Uretsky
address: 101 Ave of the Americas, 10th Floor
address: New York, NY 10013
phone: +16463978051
nic-hdl: BU332-RIPE
mnt-by: digitalocean
created: 2012-12-21T18:34:57Z
last-modified: 2014-09-03T16:32:57Z
source: RIPE # Filtered