Jak podkreślił wiceprezydent Katowic Arkadiusz Godlewski, dostępny już w sieci nowy portal został pomyślany i zaprojektowany jako estetyczne i wygodne dla użytkowników, a bardzo pojemne i elastyczne dla administratorów narzędzie informatyczne, które dopiero będzie obudowywane treścią.

"Jesteśmy na początku budowy portalu miejskiego, który ma stanowić kompendium wiedzy o mieście i o tym, co dzieje się w mieście - nie tylko za co odpowiadają służby miasta, ale też w dużej mierze ci, którzy kreują w nim życie - instytucje kultury, kluby sportowe" - wskazał Godlewski.

Jak zaznaczył kierujący informatykami katowickiego urzędu miejskiego Jerzy Borys, przygotowując kryteria zamówienia nowego portalu, a potem pracując nad jego szczegółami, jako wzory przyjmowano raczej rozwiązania popularnych wśród internautów portali ogólnotematycznych, niż innych, już istniejących, portali miejskich.

Nowy portal powstał w drodze gruntownej przebudowy dotychczasowego serwisu miejskiego - do nowych ram przeniesiono m.in. wszystkie dotychczasowe treści. Prócz głównego zadania, wykonawcy - firmy 2BCG i Art4Net - uporządkowali również dotychczasowy katowicki Biuletyn Informacji Publicznej, który podzielono na dwa działy - dla obywatela i dla przedsiębiorcy.

Reklama

"Staraliśmy się stworzyć przyjazne środowisko, w którym może pracować rozproszona grupa użytkowników. Oznacza to, że aktualizacją strony nie musi zajmować się administrujący nią wydział promocji, ale całe grono osób zainteresowanych, by te informacje tam się pojawiły" - powiedział przedstawiciel jednego z wykonawców, Mirosław Garbas.

Portal katowice.eu ma również kilka funkcji rzadko dotychczas spotykanych w serwisach miejskich, a oferowanych przez tzw. portale popularne lub branżowe, jak np. kanały komunikacji RSS czy możliwość pobierania strumieniowego. Użytkownicy mają możliwość zmiany rozmieszczenia elementów portalu, poprzez ich przeciągnięcie w wybrane miejsce.

Władze Katowic poinformowały, że nowy portal - jako jeden z nielicznych podobnych w Polsce - spełnia zalecane przez Komisję Europejską wyśrubowane kryteria tzw. e-dostępności, czyli m.in. czytelności i uporządkowania stron internetowych, a także ich obsługi przez różne przeglądarki, w tym wyłącznie tekstowe.

Zgodnie z oczekiwaniami katowickich urzędników, administratorem systemu jest wydział informatyki magistratu dysponujący kodem źródłowym portalu, a zamieszczonymi na nim informacjami zarządza wydział promocji. Koszt przygotowania nowego portalu miejskiego i przebudowy katowickiego BIP-u wyniósł 90 tys. zł. (PAP)

mtb/ par/ jbr/