"Najbliższy rok - celujemy w kilkanaście procent wzrostu. To wynika również z tego, że w okresie pandemicznym wielu klientów wstrzymało swoje decyzje i teraz, w ostatnich tygodniach czujemy, że wiele tematów nabrało przyspieszenia. To są umowy na projekty zarówno te średnie, jaki i bardzo duże" - powiedział Franke w rozmowie z ISBnews.
W swojej globalnej strategii FM Logistic planuje dwukrotne zwiększenie całościowych przychodów do 3 mld euro w 2030 r. Osiągnięcie celu finansowego ma zapewnić nowa strategia, która kładzie nacisk na zrównoważony rozwój, relacje z klientami, omnichannel, transport i logistykę miejską. FM Logistic zamierza osiągnąć globalnie 4% EBIT, w porównaniu do 2,8% w poprzednim roku finansowym.
"W Polsce, myślę, wzrost będzie się wpisywał w tę tendencję globalną, czyli będziemy realizowali strategię podwojenia przychodów do 2030 r. i również podobnie w wymiarze EBIT" - powiedział dyrektor zarządzający, pytany o cele finansowe dla polskiego rynku.
"Nie ma też zasadniczych różnic w strategii między Polsk, a resztą rynków. Różnią nas szczegóły, związane choćby z regulacjami prawnymi. Potencjał wzrostu logistyki miejskiej w Zachodniej Europie jest bowiem większy ze względu na strefy niskoemisyjne, które istnieją na dużą skalę. W Polsce przyjdzie nam na to poczekać" - ocenił.
W Europie Centralnej FM Logistic ma obecnie w budowie blisko 200 tys. m2 powierzchni w projektach własnych i deweloperskich, z czego prawie 170 tys. m2 przypada na Polskę.
Firma otworzy niebawem nowe centrum logistyczne w Wiskitkach, 40 km na zachód od Warszawy, w pobliżu przyszłego CPK. Jeszcze w tym roku zakończy się też rozbudowa platformy logistycznej w Błoniu, gdzie prowadzone są operacje dla sektora farmaceutycznego. Operator intensywnie rozwija się też na Śląsku, gdzie obok rozbudowy obiektu w Będzinie podjął decyzję o powiększeniu obiektu w Olszowej, przy autostradzie A4. Dodatkowo, w planach jest też uruchomienie operacji w Lędzinach oraz nowa lokalizacja w Głogowie, odpowiadająca na zapotrzebowanie obsługi rynku niemieckiego, wymienił prezes.
W obszarze ochrony środowiska FM Logistic dąży do osiągnięcia neutralności węglowej swoich magazynów do 2030 roku. Dlatego będzie między innymi kontynuować poszukiwania rozwiązań związanych z ochroną środowiska, na przykład poprzez otwarcie zielonych stacji wodorowych na niektórych swoich platformach logistycznych.
Podczas niedawnej konferencji prasowej zarząd informował, że zielony wodór miałby być produkowany również w Polsce na powstającej właśnie platformie FM Logistic w Wiskitkach, gdzie trwają jeszcze analizy techniczne i finansowe tego rozwiązania, a także poszukiwania potencjalnych subwencji instytucjonalnych, podobnych do tych, które udało się pozyskać operatorowi w Europie Zachodniej.
FM Logistic Central Europe jest częścią Grupy FM, globalnego lidera rozwiązań logistycznych powstałego we Francji, obecnego dzisiaj na 3 kontynentach, w 14 krajach na świecie. W regionie Centralnej Europy firma działa w 4 krajach: w Polsce, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Posiada 17 platform logistycznych, 30 magazynów przeładunkowych i zatrudnia ponad 5 000 pracowników. Dysponuje łącznie ponad 750 tys. m2 powierzchni magazynowej tworząc ponad 1 mln miejsc paletowych, a także flotą ok. 2,5 tys. pojazdów.
Tomasz Chaberko
(ISBnews)