Ponad 10 tys. hoteli z całej Europy chce pozwać booking.com

Zrzeszenie dodało, że sprawa przeciwko booking.com zostanie wniesiona do Sądu Rejonowego w Amsterdamie. W Holandii znajduje się bowiem siedziba tej popularnej platformy pośredniczącej w rezerwowaniu zakwaterowania.

Klauzula tzw. szerokiego parytetu

Do tej pory chęć udziału w pozwie zbiorowym zgłosiło ponad 10 tys. hoteli z całej Europy. Przed holenderskim sądem będą ubiegać się o odszkodowanie za szkody, jakie miała przynieść stosowana przez booking.com klauzula tzw. szerokiego parytetu. Platforma w ramach umów zawieranych z dostawcami usług hotelarskich zakazywała oferowania pokoi po niższej cenie za pośrednictwem innych kanałów sprzedaży.

Do praktyki tej odniósł się w zeszłym roku Trybunał Sprawiedliwości UE, uznając ją za niezgodną z unijnym prawem konkurencji. W odpowiedzi na pytanie prejudycjalne niemieckiego sądu unijny trybunał w Luksemburgu uznał, że klauzula nie jest niezbędna do świadczenia usługi rezerwacyjnej przez booking.com. Może natomiast ograniczyć konkurencję i niesie ryzyko wyparcia małych platform i nowych platform wchodzących na rynek.

Hotele mogą się zgłaszać do 29 sierpnia

Jak poinformowało PAP, wspierające pozew zrzeszenie hoteli Hotrec, ze względu na ogromne zainteresowanie termin zgłaszania się przez hotele do udziału w pozwie zbiorowym został przedłużony do 29 sierpnia. Zgłosić się mogą dostawcy usług hotelarskich, którzy w latach 2004-2024 korzystali z pośrednictwa booking.com.

W ocenie stowarzyszenia Hotrec połączenie roszczeń z całej Europy w jedno skoordynowane postępowanie wzmocni pozycję prawną i zwiększy efektywność.

„Europejscy hotelarze od dawna cierpią z powodu nieuczciwych warunków i wygórowanych kosztów” - uważa prezes stowarzyszenia Alexandros Vassilikos. W jego ocenie wspólna inicjatywa „wysyła jasny sygnał: branża hotelarska w Europie nie będzie tolerować nadużyć na rynku cyfrowym”.

Klauzule parytetowe nie są już dozwolone na mocy unijnego Aktu o rynkach cyfrowych (DMA), który wszedł w życie w 2024 roku. Celem DMA jest ograniczenie dominacji dużych platform cyfrowych na europejskim rynku.

Z Brukseli Magdalena Cedro