Produkcja samochodów to skomplikowany proces polegający na złożonych łańcuchach dostaw. Producenci w USA często sprowadzają części importowane z Chin, Meksyku i Kanady. Z tego powodu cła Trumpa prawdopodobnie podniosą koszty produkcji, co w efekcie podniesie też ceny nowych pojazdów dla konsumentów, zgodnie z danymi AEG.

Cła Trumpa

Od 2 kwietnia na samochody sprowadzane z Kanady i Meksyku będą obowiązywać cło w wysokości 25 proc. W międzyczasie inne taryfy Trumpa, które już obowiązują, mogą zacząć wpłynąć na ceny aut.

4 marca administracja USA wprowadziła łącznie cło w wysokości 20 proc. na import z Chin, a następnie, od 12 marca, zaczęły obowiązywać 25 proc. cła na stal i aluminium.

Mimo tak drastycznych taryf wzrost cen już od poniedziałku wydaje się mało prawdopodobny, jednak AEG oczekuje, że w dalszej części roku, jest to już bardzo prawdopodobne.

O ile podrożeją samochody?

Jeśli proponowane stawka 25 proc. na import pojazdów z Meksyku i Kanady wejdą w życie, ceny nowych samochodów mogą wzrosnąć nawet o 12,2 tys. USD, ocenia Anderson Economic Group. Szacunek ten uwzględnia również prawdopodobne cła odwetowe z Kanady, Meksyku i Chin.

Anderson Economic Group ocenia, że nawet bez tych taryf oczekuje się wzrostu cen ze względu na inne już wcześniej wprowadzone taryfy, w tym taryfy na stal, aluminium i Chiny. Jednak według AEG ogólny wpływ tych taryf końcową cenę samochodów będzie prawdopodobnie mniejszy.

Szacunki Anderson Economic Group dotyczące wzrostu cen wynikających z taryf Trumpa:

  • Przy 25-procentowych taryfach większość modeli montowanych w Ameryce Północnej może podrożeć o 4000–10 000 dolarów za pojazd.
  • W wyniku tych samych ceł 25 proc. ceny wzrosną ceny pojazdów całkowicie elektrycznych, które w dużym stopniu opierają się na importowanych bateriach i elektronice, mogą wzrosnąć nawet o 12 200 dolarów
  • Bez ceł na Kanadę i Meksyk ceny samochodów mogą wzrosnąć o ponad 2000 dolarów w przypadku niektórych modeli produkowanych w Ameryce Północnej
  • Cła na stal i aluminium w wysokości 25 proc., mogą podnieść ceny wszystkich nowych samochodów o dodatkowe 250–2500 dolarów na pojazd.